Diagnostic role of teachers in the teaching-learning process of the clinical method in Medicine career

Authors

  • Jorge Luis Santana Pérez
  • Daritza León Méndez
  • Gudelia García Díaz

Abstract

The objective of this work is to diagnose the role of teachers in the teaching learning process of the clinical method in the fifth year of medicine career from the Provincial General Teaching Hospital “Dr. Antonio Luaces Iraola”. The research was carried out from September 2012 until July 2013. It was examined 15 professors of the different rooms of the fifth year that were observed and surveyed intentionally. The 100% of the teachers considered that the level of development of the students in the implementation of the clinical method has to be high. To apply a scale of values in observing classes, with the aim of recognizing the orientation and the acquisition of skills in the application of the method, it was obtained that the highest range is among appropriate and very appropriate. In the observation of education activities in work to assess the use of the steps and the development of the skills of the clinical method, only 18.3% of the student body qualifies in a very adequately way. The treatment of contents, which make up the clinical method, appears fragmented and without a coherent systematization. These results indicate the need of an action in education activities to develop this skill in students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Luis Santana Pérez

Especialista de 1er Grado en Urología. Máster en Longevidad Satisfactoria Profesor Asistente.

Daritza León Méndez

Especialista de 1er Grado en Enfermería Comunitaria. Profesora Instructora.

Gudelia García Díaz

Licenciada en Defectología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar.

References

Arteaga Crespo R, Díaz Pita G, Padrón Novales CI. La enseñanza tutelar en la formación del residente de Medicina General Integral. Educ Med Sup [Internet]. 2001 [citado 21 Feb 2013]; 15(3):109-116. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol15_3_01/ems01301.htm

Caballero González L, García López de Villavicencio RA, Guillarte Díaz S, González Fernández M. Crisis del método clínico: un problema actual. La Habana: Ciencias Médicas; 2008.

Corona Martínez LA. Fonseca Hernández M. El método clínico como método de enseñanza en la carrera de Medicina. MEDISUR [Internet]. 2009 [citado 21 Feb 2013]; 7(6):23-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-897X2009000600005&script=sci_arttext

Rodríguez Collar TL, Blanco Aspiazú MA, Parra Vigo IB. Propuesta de guía metodológica para evaluar las habilidades comunicativas en la entrevista médica. Educ Med Sup [Internet]. 2012 [citado 12 Jul 2013]; 26(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v26n1/ems10112.pdf

Corona Martínez LA, Fonseca Hernández M, López Fernández R, Cruz Pérez NR. Propuesta metodológica para la incorporación de la simulación de casos clínicos al sistema de métodos de enseñanza-aprendizaje en el internado rotatorio de Pediatría. MEDISUR [Internet]. 2010[citado 8 Sep. 2013]; 8(1): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v8n1/v8n1a656.pdf

Corona Martínez LA, Iglesias León M, Espinosa Brito A. Sistema de tareas docentes para la formación de la habilidad toma de decisiones médicas mediante el método clínico. MEDISUR [Internet]. 2010 [citado 12 Dic 2013]; 8(6): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/viewArticle/1368

García de la Paz FA. El método clínico: necesidad y vigencia. Correo Científico Méd Holguín [Internet]. 2000 [citado 5 Feb 2014]; 4(1): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.cocmed.sld.cu/no41/n41rev2.htm

González Soto YM, Regueiro Suárez DA, Hernández Leiva AM, Pérez Vásquez I, Fernández Fernández A. La educación en el trabajo: piedra angular en la formación y desarrollo de los recursos humanos en Salud. MediCiego [Internet]. 2004 [citado 12 Dic 2013]; 10(1): [aprox. 8 p.]. Disponible en: bvs.sld.cu/revistas/mciego/vol10_01_04/educamed/em3_v10_0104.htm

Hadad Nasiff A, Rodríguez Silva A, Moreno Rodríguez MA. Práctica Clínica. La Habana: Ciencias Médicas;2010

Llanio Navarro R, Fernández Mirabal JE, Pérez Carballás F, Fernández Sacasa JA. Propedéutica clínica y fisiopatología. La Habana: Ciencias Médicas; 2008.

Moreno Rodríguez MA. El método clínico. Lecturas y lecciones. La Habana: Ciencias Médicas; 2012.

Rodríguez Rivera L. La clínica y su método. Reflexiones sobre dos épocas. 2nd ed. La Habana: Ciencias Médica; 2013.

Pérez Lache N. Lugar y papel del método clínico. Rev Cubana Med [Internet]. 2011 [citado 11 Feb 2014]; 50(1):112-115. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/med/v50n1/med12110.pdf

Rojas Ochoa F. Fundamentos político ideológico de la salud pública revolucionaria cubana. La Habana: Ciencias Médicas; 2009.

Ruiz Hernández JR. Cuba, revolución social y salud pública (1959-1984). La Habana: Ciencias Médicas; 2008.

Moleiro Sáez LE. Propuesta metodológica para la enseñanza del método clínico. EdumeCentro [Internet]. 2010 [citado 12 Jul 2013]; 2(1): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/59/123

Guzmán Ravelo C, Ortiz Roque J, Álvarez González M. Rescate del método clínico: impacto e importancia para el laboratorio clínico. Rev Cien Méd [Internet]. 2003 [citado 12 Jul 2013]; 9(1): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http:http://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/112/html

Hernández Hernández R. Del método científico al clínico. Consideraciones teóricas. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2002 [citado 12 Dic 2013]; 18(2): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21252002000200011&script=sci_arttext

IIizastegui Dupuy F. El método clínico: muerte y resurrección. Rev Cubana Educ Med Sup. 2000; 14(2):109-27.

Ilizástegui Dupuy F, Rodríguez Rivera L. El método clínico. Rev Finlay. 1990; 4(4):3-23.

Martínez Carretero JM. Los métodos de evaluación de la competencia profesional: la evaluación clínica objetiva estructurada (ECOE). Inst d’Estud Salut. 2005; 8:18-22.

Corrales Gutiérrez A. A propósito del método clínico. Rev Cubana Obstet Ginecol [Internet]. 2011 [citado 10 Dic 2013]; 37(1):3-5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/gin/v37n1/gin02111.pdf

Norman G. Research in clinical reasoning: past history and current trends. Med Educ. 2005; 39:418–427.

Vidal Ledo M, Fernández Sacasas JA. La enseñanza de la clínica. Reflexiones sobre el tema. Rev Cubana Educ Méd Sup [Internet]. 2005 [citado 10 Dic 2013]; 19(2):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412005000200010

Published

2014-12-19

How to Cite

1.
Santana Pérez JL, León Méndez D, García Díaz G. Diagnostic role of teachers in the teaching-learning process of the clinical method in Medicine career. Mediciego [Internet]. 2014 Dec. 19 [cited 2024 Jul. 3];20(2). Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/47

Issue

Section

Medical education

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>