The professional improvement of the comprehensive general medicine specialist for the home teaching visit pass
Keywords:
TEACHING CARE INTEGRATION SERVICES, FACULTY, MEDICAL, EDUCATION, PROFESSIONAL, FAMILY PRACTICE, QUALITATIVE RESEARCH, HOUSE CALLS, CRITICAL PATHWAYSAbstract
Introduction: from medical care, teachers specializing in Comprehensive General Medicine assume teaching in on-the-job education of the Medicine career.
Objective: to characterize the current state of the improvement of the specialist teacher in Comprehensive General Medicine for the development of the home teaching visit pass.
Methods: a pedagogical research was carried out with a quantitative-qualitative approach, derived from the training of the Master's Degree in Medical Education. Theoretical methods (analytical-synthetic and inductive-deductive) and techniques such as documentary analysis, survey of specialist teachers and observation of nine home teaching visits in the North University Polyclinic area were used.
Results: in reviewed documents, the professional improvement actions planned for teachers do not make it possible to deepen the contents on the home teaching visit pass.
Conclusions: the characterization of the professional improvement process on a home teaching visit pass showed the need to restructure the contents of the improvement
Downloads
References
Alcaide-Guardado Y, González-Ramos M. La formación pedagógica continua: una necesidad en la Atención Primaria de Salud. Medisur [Internet]. 2019 [citado 19 Nov 2022];17(5):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4445
Crespo-Fajardo JL. La educación para el trabajo en la actualidad. Rev Atla [Internet]. 2018 [citado 14 May 2022];25(5):12-6. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/03/educacion-trabajo.html
Vidal-Borras E, Guerra-Román J, González-Peña O. El Diplomado Educación Médica en la formación académica de los especialistas en Medicina General Integral. Panorama [Internet]. 2019 [citado 28 Dic 2022];14(2):30-38 Disponible en: https://revpanoramasld.cu/index.php/panorama/article/view/882
López-Borges Y, Bell-Pérez K, Jiménez de Castro-Morgado MI, Betancourt-Fuentes L, Haber-Ané Z. Validación de encuesta para caracterizar la preparación pedagógica de docentes en Atención Primaria de Salud. Edumed [Internet]. 2019 [citado 28 Dic 2022];28(7):11-24. Disponible en: https://edumedholguin2019.sld.cu/index.pp/2019/2019/paper/view/318/205
Ministerio de Educación Superior (MES). Resolución No.140 de 2019. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba [Internet]. 2019 [citado 24 Ene 2021]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones
Amaró-Garrido M, Díaz-Quintanilla C, Cubilla-Quintana F, Hernández-González T, Solenzal-Álvarez Y, Martínez-Hernández A. Formación docente en los médicos de la atención primaria de salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 21 Abr 2023];15(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2312
López-Balboa L, Rojas-Izquierdo MM. Programa de superación profesional como vía para la formación doctoral. Conrado [Internet] 2021 [citado 1 Abr 2022];17(80):304-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300304&lng=es&tlng=es
Álvarez-Escalante L, Ramos-Hernández L, Peacok-Aldana S, Herrero-Aguirre H, Rondón-Rondón LE. La superación profesional en una Universidad Médica cubana. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 1 Abr 2022];32(4):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v32n4/a05_1491.pdf
Sánchez-Rodríguez Y, Herrera-Miranda GL, Páez-Bejerano LR, García-Seruto M, Carmona-Domínguez D. Regularidades del proceso de superación profesional. Revista Cubana de Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 1 Abr 2022];32(2):[aprox. 10 p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v32n2/a15_1345.pdf
Sandrino-Sánchez M, Hernández-Rodríguez I, Pérez-Martín M, Silva-Borroto M, Hernández-Suárez N, Hernández-Castillo L. Regularidades de la superación profesional sobre fibrilación auricular en la Atención Primaria de Salud. Medisur [Internet]. 2020 [citado 5 Ene 2021];18(6):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4731
Ministerio de Salud Pública, Dirección General de Docencia Médica. Protocolo para ejecutar y controlar el desarrollo de la Educación en el Trabajo en Ciencias Médicas. La Habana: MINSAP; 2022.
Alcaraz-Agüero M. Pase de visita en la comunidad. MEDISAN [Internet]. 2011 [citado 28 Dic 2022];15(3):399-405. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v15n3/san20311.pdf
Breijo-Madera H, Crespo-Fernández D, Torres-Ruiz JB, Arencíbia ME, Concepción-Alfonso MI. Pase de visita en la comunidad. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2010 [citado 28 Dic 2022];14(1):138-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v14n1/rpr14110.pd
Fonseca-Hernández M, Corona-Martínez LA. El pase de visita docente asistencial como modalidad de la educación en el trabajo. regularidades y limitaciones en su teoría. Revista Universidad y Sociedad. [Internet] 2021 [citado 28 dic 2022];13(3):308-313. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000300308&lng=es
Elías-Sierra R, Armas-López M, Fernández-Llombart JO, Pupo-Duran BE. Modelación del pase de visita médico en coherencia con la función profesional atención médica integral. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 28 Dic 2022];11(4):37-52. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000400037&lng=es
Amaró-Garrido MA, Solenzal-Álvarez YT, Hernández-González T, Pérez-García CD, Llano-Gil EA. Preparación pedagógica y didáctica del médico especialista. Edumed [Internet] 2020. [citado 28 Dic 2022];29(8):15-24. Disponible en: http://edumedholguin2020.sld.cu/index.php/edumedholguin/2020/paper/view/386/219
Posada-Rodríguez S, Martínez-Sánchez I, Pirez-Rodríguez N, Rodríguez-Agramonte R. Guías didácticas para la educación en el trabajo desde la asignatura Medicina Comunitaria. Rev Hum Med [Internet] 2018 [citado 28 Dic 2022];18(3):547-65. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?scrpt=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300547&Ing=es
Plain-Pazos C, Carmona-Pentón CR, Núñez-Escobar E, Pérez de Alejo-Plain A, Roque-Pérez L. Profesionalización docente del tutor en el primer nivel de atención. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2021 Mar [citado 28 Dic 2022];37(1):e1335. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000100010&lng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yanelis López Varela, Olga Aida Alfonso Pérez, Milena Hidalgo Ávila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
MediCiego does not apply publication charges. The journal is available in open access without restrictions, in compliance with the international policy on open access to information for the exchange of global knowledge.
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work. MediCiego is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license (CC BY-NC 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES), so it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the original work for commercial or lucrative purposes.
Authors must sign a copyright agreement through an affidavit of authorship and originality, before publishing.
The authors authorize the publication of their writings; they retain the copyright, and assign to the journal all the rights protected by the Copyright Law that governs Cuba, and implies the edition to disseminate the work.
Likewise, they may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the recognition of having been first published in this journal.
Declaration of authorship: download here the Affidavit