The professional improvement of the comprehensive general medicine specialist for the home teaching visit pass
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.11283107Keywords:
family and community medicine, home visit, professional educationAbstract
Introduction: from medical care, teachers specializing in Comprehensive General Medicine assume teaching in on-the-job education of the Medicine career.
Objective: to characterize the current state of the improvement of the specialist teacher in Comprehensive General Medicine for the development of the home teaching visit pass.
Methods: a pedagogical research was carried out with a quantitative-qualitative approach, derived from the training of the Master's Degree in Medical Education. Theoretical methods (analytical-synthetic and inductive-deductive) and techniques such as documentary analysis, survey of specialist teachers and observation of nine home teaching visits in the North University Polyclinic area were used.
Results: in reviewed documents, the professional improvement actions planned for teachers do not make it possible to deepen the contents on the home teaching visit pass.
Conclusions: the characterization of the professional improvement process on a home teaching visit pass showed the need to restructure the contents of the improvement.
Downloads
References
Alcaide-Guardado Y, González-Ramos M. La formación pedagógica continua: una necesidad en la Atención Primaria de Salud. Medisur [Internet]. 2019 [citado 19 Nov 2022];17(5):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4445
Crespo-Fajardo JL. La educación para el trabajo en la actualidad. Rev Atla [Internet]. 2018 [citado 14 May 2022];25(5):12-6. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/03/educacion-trabajo.html
Vidal-Borras E, Guerra-Román J, González-Peña O. El Diplomado Educación Médica en la formación académica de los especialistas en Medicina General Integral. Panorama [Internet]. 2019 [citado 28 Dic 2022];14(2):30-38 Disponible en: https://revpanoramasld.cu/index.php/panorama/article/view/882
López-Borges Y, Bell-Pérez K, Jiménez de Castro-Morgado MI, Betancourt-Fuentes L, Haber-Ané Z. Validación de encuesta para caracterizar la preparación pedagógica de docentes en Atención Primaria de Salud. Edumed [Internet]. 2019 [citado 28 Dic 2022];28(7):11-24. Disponible en: https://edumedholguin2019.sld.cu/index.pp/2019/2019/paper/view/318/205
Ministerio de Educación Superior (MES). Resolución No.140 de 2019. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba [Internet]. 2019 [citado 24 Ene 2021]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones
Amaró-Garrido M, Díaz-Quintanilla C, Cubilla-Quintana F, Hernández-González T, Solenzal-Álvarez Y, Martínez-Hernández A. Formación docente en los médicos de la atención primaria de salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 21 Abr 2023];15(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2312
López-Balboa L, Rojas-Izquierdo MM. Programa de superación profesional como vía para la formación doctoral. Conrado [Internet] 2021 [citado 1 Abr 2022];17(80):304-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300304&lng=es&tlng=es
Álvarez-Escalante L, Ramos-Hernández L, Peacok-Aldana S, Herrero-Aguirre H, Rondón-Rondón LE. La superación profesional en una Universidad Médica cubana. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 1 Abr 2022];32(4):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v32n4/a05_1491.pdf
Sánchez-Rodríguez Y, Herrera-Miranda GL, Páez-Bejerano LR, García-Seruto M, Carmona-Domínguez D. Regularidades del proceso de superación profesional. Revista Cubana de Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 1 Abr 2022];32(2):[aprox. 10 p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v32n2/a15_1345.pdf
Sandrino-Sánchez M, Hernández-Rodríguez I, Pérez-Martín M, Silva-Borroto M, Hernández-Suárez N, Hernández-Castillo L. Regularidades de la superación profesional sobre fibrilación auricular en la Atención Primaria de Salud. Medisur [Internet]. 2020 [citado 5 Ene 2021];18(6):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4731
Ministerio de Salud Pública, Dirección General de Docencia Médica. Protocolo para ejecutar y controlar el desarrollo de la Educación en el Trabajo en Ciencias Médicas. La Habana: MINSAP; 2022.
Alcaraz-Agüero M. Pase de visita en la comunidad. MEDISAN [Internet]. 2011 [citado 28 Dic 2022];15(3):399-405. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v15n3/san20311.pdf
Breijo-Madera H, Crespo-Fernández D, Torres-Ruiz JB, Arencíbia ME, Concepción-Alfonso MI. Pase de visita en la comunidad. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2010 [citado 28 Dic 2022];14(1):138-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v14n1/rpr14110.pd
Fonseca-Hernández M, Corona-Martínez LA. El pase de visita docente asistencial como modalidad de la educación en el trabajo. regularidades y limitaciones en su teoría. Revista Universidad y Sociedad. [Internet] 2021 [citado 28 dic 2022];13(3):308-313. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000300308&lng=es
Elías-Sierra R, Armas-López M, Fernández-Llombart JO, Pupo-Duran BE. Modelación del pase de visita médico en coherencia con la función profesional atención médica integral. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 28 Dic 2022];11(4):37-52. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000400037&lng=es
Amaró-Garrido MA, Solenzal-Álvarez YT, Hernández-González T, Pérez-García CD, Llano-Gil EA. Preparación pedagógica y didáctica del médico especialista. Edumed [Internet] 2020. [citado 28 Dic 2022];29(8):15-24. Disponible en: http://edumedholguin2020.sld.cu/index.php/edumedholguin/2020/paper/view/386/219
Posada-Rodríguez S, Martínez-Sánchez I, Pirez-Rodríguez N, Rodríguez-Agramonte R. Guías didácticas para la educación en el trabajo desde la asignatura Medicina Comunitaria. Rev Hum Med [Internet] 2018 [citado 28 Dic 2022];18(3):547-65. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?scrpt=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300547&Ing=es
Plain-Pazos C, Carmona-Pentón CR, Núñez-Escobar E, Pérez de Alejo-Plain A, Roque-Pérez L. Profesionalización docente del tutor en el primer nivel de atención. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2021 Mar [citado 28 Dic 2022];37(1):e1335. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000100010&lng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yanelis López Varela, Olga Aida Alfonso Pérez, Milena Hidalgo Ávila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal accept the following terms of the License CC Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.