Results of the scientific-student activity of the extension chair of natural and traditional medicine “Juan Tomas Roig”

Authors

Keywords:

INSTRUMENTS FOR MANAGEMENT OF SCIENTIFIC ACTIVITY, SCHOOLS, MEDICAL, SCHOOLS, HEALTH PROGRAMS AND PLANS, STUDENTS, MEDICAL, FACULTY, MEDICINE, TRADITIONAL

Abstract

Introduction: in the honorary professorship “Juan Tomás Roig” of the Faculty of Medical Sciences “Dr. José Assef Yara”, the scientific-student activity integrated with the academic and extension was conceived with intention towards the contents of natural and traditional medicine based on the solution of the main health problems, the development of research skills and the promotion of community work in disease prevention.

Objective: to evaluate the scientific-student activity on natural and traditional medicine, of the participants in the “Juan Tomas Roig” extension chair of the “Dr. José Assef Yara”, from the University of Medical Sciences of Ciego de Ávila.

Methods: an experimental study was carried out without a control group (before and after). The study population consisted of the 10 teachers and 57 students belonging to the chair during the period 2012-2022. The ethical precepts were complied with.

Results: 10 actions were implemented to involve students in scientific-student activity in natural and traditional medicine content. They carried out 17 investigations, participated in 76 events, published 11 articles, obtained 94 awards, participated in 26 community activities and created 15 educational software. Some students won the annual national health award for scientific publication, the scientific merit award, and the best national researcher award. Two extension projects were promoted: “For Who Deserves Love” and “Butterfly.”

Conclusions: the results in the scientific-student activity of the “Juan Tomás Roig” honorary chair in the 11 years investigated were meritorious.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neisy Oropesa Nerey, Dirección Provincial de Salud. Ciego de Ávila.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Especialista de Primer Grado en Medicina Natural y Tradicional. Profesor Asistente.

Elena del Carmen González Díaz, Facultad de Ciencias Médicas Dr. “José Assef Yara”. Ciego de Ávila.

Máster en Ciencias de la Educación Superior. Licenciada en Ciencias Farmacéuticas. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado.

Norma Ciriaca Pérez Calleja, Facultad de Ciencias Médica “Dr. José Assef Yara”. Ciego de Ávila.

Máster en Medicina Bioenergética y Naturalista. Especialista de Segundo Grado en Pediatría. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado. Profesor Consultante.

Ivonne Méndez Ortega, Hospital General Docente “Dr. Antonio Luaces Iraola”. Ciego de Ávila.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Especialista de Primer Grado en Medicina Tradicional y Natural. Profesor Instructor.

Yasnai Aleman Piñero, Hospital General Docente “Cptan Roberto Rodríguez Fernández”. Morón. Ciego de Ávila.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Especialista de Primer Grado en Medicina Natural y Tradicional. Profesor Instructor.

Lesyani Lopez Legrá, Hospital General Docente “Cptan Roberto Rodríguez Fernández”. Morón. Ciego de Ávila

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Especialista de Primer Grado en Medicina Natural y Tradicional. Profesor Instructor.

References

González-Díaz EC, Sinal-Montalvo D, Hernández-García F, Oropesa-Nerey N, Méndez-Ortega I, Zamora-García E. Satisfacción de los médicos generales con la preparación recibida en medicina natural y tradicional durante la carrera de Medicina. Rev Int Acupuntura [Internet]. 2021 [citado 20 Sep 2021];15(3):[aprox. 5 p.]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1887836921000429

Consejo de Estado (Cuba). Ministerio de Salud Pública. Resolución 381 de 9 de mayo [Internet]. Gaceta Oficial No.17 Extraordinaria, (20 May 2015). [citado 20 Sep 2021]. Disponible en: https://www.cecmed.cu/sites/default/files/adjuntos/Reglamentacion/Resoluci%C3%B3n%20MINSAP%20381-%202015.pdf

Partido Comunista de Cuba. VIII Congreso. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Lineamiento 98. La Habana: PCC; 2021.

Ministerio de Salud Pública (Cuba). Plan para el desarrollo y consolidación de la Medicina Natural y Tradicional en Cuba. La Habana: MINSAP; 2016.

ACN. Medicina Natural y Tradicional en Cuba favorece las investigaciones. Habana 15 de diciembre del 2020. [citado 20 septiembre 2021]. Disponible en: http://www.lh.sld.cu/noticia/2020/12/15/medicina-natural-y-tradicional-en-cuba-fortalece-las-investigaciones

Perdomo-Delgado J. La Medicina Natural y Tradicional en el contexto de la educación médica superior. Séptimo Congreso internacional de Medicina natural y tradicional. La Habana; 2022.

Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Ratificada en la 64ª Asamblea General, Fortaleza, Brasil, octubre 2013 [Internet]. Helsinki: 18ª Asamblea Mundial; 1964 [citado 30 Ene 2020]. Disponible en: http://www.anmat.gov.ar/comunicados/HELSINSKI_2013

González-Díaz EC, Pérez-Calleja NC, Angulo-Peraza BM, Hidalgo-Ávila M, Falcón-Abreu A, Sinal-Montal D. Aproximación a la Medicina natural y tradicional desde la óptica de la extensión. MediCiego [Internet]. 2016 [citado 12 Nov 2022];2(22):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/download/535/1027

García-Rivero AA, González-Argote J, Dorta-Contreras AJ. Indicadores cienciométricos de la revista 16 de abril. 16 de Abril [Internet]. 2015 [citado 13 Nov 2022];54(260):25-30. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/download/412/pdf_91

Rodríguez-Abrahantes TN, Rodríguez-Abrahantes A, García-Pérez M. La investigación y su contribución formativa en estudiantes de las ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 Mar [citado 24 dic 2022];8(1):143-58. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207728742016000100011&1Ing

Domínguez-Sarmiento N, Rodríguez-Pérez DM, Torres-González IL. Acciones pedagógicas para perfeccionar la actividad científico-estudiantil en la Facultad de Estomatología. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 23 Sep de 2022];32(3):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1394

Montoya WC. Actividad investigativa en el docente universitario. Horizontes. Revista de la investigación en Ciencias de la Educación [Internet]. 2019 [citado 23 Sep de 2022];9(3):15-32. Disponible en: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/download/65/138

González-Díaz EC, Pérez-Calleja NC, Hernández-García F, Robaina-Castillo JI, Angulo-Peraza BM, Hidalgo-Ávila M, et al. Actividad científica estudiantil: su dinamismo en el proceso docente educativo en la universidad médica avileña EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 23 Sep de 2022];4(13):23-9. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/download/1854/pdf

Published

2024-01-05

How to Cite

1.
Oropesa Nerey N, González Díaz E del C, Pérez Calleja NC, Méndez Ortega I, Aleman Piñero Y, Lopez Legrá L. Results of the scientific-student activity of the extension chair of natural and traditional medicine “Juan Tomas Roig”. Mediciego [Internet]. 2024 Jan. 5 [cited 2024 May 20];30:e3671. Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/3671

Issue

Section

Original article

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2