Need to change approaches to work in health research
Abstract
Introduction. The emergence of achieving tangible impacts derived from the management of the science and innovation defines the need for a break with the classical way to address local science, that requires the management challenges in the research of public health in the pursuit of excellence. Ocjectives. Substantiate the need to find new ways that promote positive changes in the management of science and innovation in public health by changing on approaches to work in these processes. Method. It considered the results which, to date, have been obtained in the institutional Project "Management model of science and innovation in the Health Sector in Ciego de Ávila" as well as references to other documents published in Cuban and foreign magazines. Results. The relationship attendance-teaching-research and the role of the latter as integrator of the rest of the process, it should constitute the primary axis to achieve the excellence of the academy and health services; the internalization of knowledge of those links would corresponded to managers. Conclusions. It is not enough that profesional workers, especially managers, have information on the regulations established by the health system research, but it is necessary to apply a different approach to the traditional, to make possible through the internalization of that knowledge, to take appropriate decisions, and to obtain favorable changes in the development of processes, as well as the necessary balance between the academic, health care and researchDownloads
References
Gutiérrez Rojas I, Granados Hernández D, Pérez Andrés L, Peralta Benítez H; Ciego de Ávila. Universidad de Ciencias Médicas. Proyecto Institucional Modelo de gestión de la Ciencia y la Innovación en el Sector de la Salud en Ciego de Ávila. Ciego de Ávila: UCM; 2013. [documento no publicado]
Gutiérrez Rojas I, Pérez Andrés L, Hernández Turiño L. La formación de equipos de investigación en la Universidad Médica de Ciego de Ávila. MediCiego [Internet]. 2014 [citado4 Ago 2014]; 20(Supl.1): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://bsv.sld.cu/ revistas/ mciego/ vol20_supl201_14 /educacion/ T1_8.html
Cabrera Cruz N, Norabuena Canal MV, Álvarez Corredera M, DiazDiaz J; Cuba. Ministerio de Salud Pública. Política Nacional de Investigación e Innovación para la salud. Propuesta; 2012. [documento no publicado]
Sánchez Puentes R. Enseñar a investigar. Una didáctica nueva de la investigación científica en Ciencias Sociales y humanas. Centro de estudios sobre la Universidad. México: ANUIES; 1995.
Castro Díaz-Balart F. Ciencia, tecnología y sociedad. Globalización, ciencia y desarrollo: comprender el desafío a partir de una experiencia latinoamericana. La Habana: Ed. Cientifico-técnica; 2003.
Lage Dávila A, Molina García JR, Bascó Fuentes EL, Morón Rodríguez F, O'Farrill Monz E. La investigación en salud como elemento integrador entre la universidad y los servicios de salud. Mesa Redonda. Taller Nacional Integración de la Universidad Médica a la Organización de Salud: su contribución al cambio y al desarrollo perspectivo [Internet]. La Habana: 1993 [citado 10 Jun 2014]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol9_1_95/ems04195.htm
Arbonies Ortiz ÁL, Calzada Mujica I. El poder del conocimiento tácito: por encima del aprendizaje organizacional. En: Intangible Capital [Internet]. 2004 [citado 21 Jul 2014] [aprox. 5 pantallas]. Disponible en: www.intangiblecapital.org
Nonaka I, Takeuchi H. The knowledge-creating company. New York: Oxford University Press; 1995.
Davenport TU, Prusak L. Conocimiento en acción. Buenos Aires: Pearson Education; 2001.
Abreu Hernández LF, Infante Castañeda CB. La educación médica frente a los retos de la sociedad del conocimiento. En: Gaceta Médica Méx [Internet]. 2004 [citado 20 Sep 2014]. 140(4): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx /scielo.php?pid=S0016-38132004000400003&script=sci_arttext
Orozco Silva E, Carro Suárez JR. Propuesta de estrategia para la introducción de la gestión de la información y la gestión del conocimiento en las organizaciones cubanas. En: Ciencias de la Información [Internet]. 2002 [citado 12 May 2013]; 33(1): [aprox. 4 pantallas]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/56/4
Zeballos F. Gestión del conocimiento tácito: ¿qué es y qué condiciones requiere? Rev Electr FCE. Universidad Católica. Agosto 2005 [citado 15 de Julio 2014]. Disponible en: http://www.ucu.edu.uy/Facultades/ Ciencias Empresariales/ Revista FCE / Revista6/ articulos/ Zeballos.pdf
Montero Cabrera LA. Visión de la ciencia y la tecnología: problemas actuales. Rev Temas. 2012; 69:4-11.
Rojas Linares DE. La dirección científica. Intelectualidad [Internet]. 2010 [citado 20 Jul 2014] [aprox. 3 pantallas]. Disponible en: http://web.usal.es/ggdacal/WebAdministracion Cientifica.htm
Laufer M. La resiliencia de los sistemas de ciencia y tecnología. Interciencia [Internet]. 2012; 37(8): [citado 15 Ago 2014] [aprox. 2 pantallas]. Disponible en: http://www.redalyc.org/ pdf/339/33925396001.pdf
Nápoles Sayous N, Beatón Soler P, Cruz Baranda S. Un modelo de gestión de la calidad para la ciencia y la innovación tecnológica en la universidad cubana actual: variables e indicadores de evaluación. Rev Espacios [Internet]. 2007; 28(3): 17 [citado 11 Jun 2014]. Disponible en: http://www.revistaespacios.com/ a07v28n03/ 07280351.html
Fuentes González H, Matos Hernández E, Cruz Baranda S. La diversidad en el proceso de investigación científica. Reto actual en la formación de investigadores. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba: Centro de Estudio de Educación Superior “Manuel F. Gran”; 2004.
SalasVinent ME. Modelo pedagógico de la dinámica del proceso de formación de gestores de programas y proyectos de ciencia e innovación [tesis]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms of the License CC Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.