The professional improvement of the comprehensive general medicine specialist for the home teaching visit pass

Authors

Keywords:

TEACHING CARE INTEGRATION SERVICES, FACULTY, MEDICAL, EDUCATION, PROFESSIONAL, FAMILY PRACTICE, QUALITATIVE RESEARCH, HOUSE CALLS, CRITICAL PATHWAYS

Abstract

Introduction: from medical care, teachers specializing in Comprehensive General Medicine assume teaching in on-the-job education of the Medicine career.

Objective: to characterize the current state of the improvement of the specialist teacher in Comprehensive General Medicine for the development of the home teaching visit pass.

Methods: a pedagogical research was carried out with a quantitative-qualitative approach, derived from the training of the Master's Degree in Medical Education. Theoretical methods (analytical-synthetic and inductive-deductive) and techniques such as documentary analysis, survey of specialist teachers and observation of nine home teaching visits in the North University Polyclinic area were used.

Results: in reviewed documents, the professional improvement actions planned for teachers do not make it possible to deepen the contents on the home teaching visit pass.

Conclusions: the characterization of the professional improvement process on a home teaching visit pass showed the need to restructure the contents of the improvement

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yanelis López Varela, Policlínico Universitario “Antonio Maceo”. Ciego de Ávila.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Profesor Asistente.

Olga Aida Alfonso Pérez, Facultad de Ciencias Médicas “Dr. José Assef Yara”. Ciego de Ávila.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Especialista de Primer y Segundo Grados en Medicina General Integral. Profesor Titular. Investigador Agregado.

Milena Hidalgo Ávila, Policlínico Universitario Área Norte. Ciego de Ávila.

Máster en Atención Integral al Niño. Especialista de Primer y Segundo Grados en Medicina General Integral. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado.

References

Alcaide-Guardado Y, González-Ramos M. La formación pedagógica continua: una necesidad en la Atención Primaria de Salud. Medisur [Internet]. 2019 [citado 19 Nov 2022];17(5):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4445

Crespo-Fajardo JL. La educación para el trabajo en la actualidad. Rev Atla [Internet]. 2018 [citado 14 May 2022];25(5):12-6. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/03/educacion-trabajo.html

Vidal-Borras E, Guerra-Román J, González-Peña O. El Diplomado Educación Médica en la formación académica de los especialistas en Medicina General Integral. Panorama [Internet]. 2019 [citado 28 Dic 2022];14(2):30-38 Disponible en: https://revpanoramasld.cu/index.php/panorama/article/view/882

López-Borges Y, Bell-Pérez K, Jiménez de Castro-Morgado MI, Betancourt-Fuentes L, Haber-Ané Z. Validación de encuesta para caracterizar la preparación pedagógica de docentes en Atención Primaria de Salud. Edumed [Internet]. 2019 [citado 28 Dic 2022];28(7):11-24. Disponible en: https://edumedholguin2019.sld.cu/index.pp/2019/2019/paper/view/318/205

Ministerio de Educación Superior (MES). Resolución No.140 de 2019. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba [Internet]. 2019 [citado 24 Ene 2021]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones

Amaró-Garrido M, Díaz-Quintanilla C, Cubilla-Quintana F, Hernández-González T, Solenzal-Álvarez Y, Martínez-Hernández A. Formación docente en los médicos de la atención primaria de salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 21 Abr 2023];15(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2312

López-Balboa L, Rojas-Izquierdo MM. Programa de superación profesional como vía para la formación doctoral. Conrado [Internet] 2021 [citado 1 Abr 2022];17(80):304-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300304&lng=es&tlng=es

Álvarez-Escalante L, Ramos-Hernández L, Peacok-Aldana S, Herrero-Aguirre H, Rondón-Rondón LE. La superación profesional en una Universidad Médica cubana. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 1 Abr 2022];32(4):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v32n4/a05_1491.pdf

Sánchez-Rodríguez Y, Herrera-Miranda GL, Páez-Bejerano LR, García-Seruto M, Carmona-Domínguez D. Regularidades del proceso de superación profesional. Revista Cubana de Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 1 Abr 2022];32(2):[aprox. 10 p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v32n2/a15_1345.pdf

Sandrino-Sánchez M, Hernández-Rodríguez I, Pérez-Martín M, Silva-Borroto M, Hernández-Suárez N, Hernández-Castillo L. Regularidades de la superación profesional sobre fibrilación auricular en la Atención Primaria de Salud. Medisur [Internet]. 2020 [citado 5 Ene 2021];18(6):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4731

Ministerio de Salud Pública, Dirección General de Docencia Médica. Protocolo para ejecutar y controlar el desarrollo de la Educación en el Trabajo en Ciencias Médicas. La Habana: MINSAP; 2022.

Alcaraz-Agüero M. Pase de visita en la comunidad. MEDISAN [Internet]. 2011 [citado 28 Dic 2022];15(3):399-405. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v15n3/san20311.pdf

Breijo-Madera H, Crespo-Fernández D, Torres-Ruiz JB, Arencíbia ME, Concepción-Alfonso MI. Pase de visita en la comunidad. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2010 [citado 28 Dic 2022];14(1):138-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v14n1/rpr14110.pd

Fonseca-Hernández M, Corona-Martínez LA. El pase de visita docente asistencial como modalidad de la educación en el trabajo. regularidades y limitaciones en su teoría. Revista Universidad y Sociedad. [Internet] 2021 [citado 28 dic 2022];13(3):308-313. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000300308&lng=es

Elías-Sierra R, Armas-López M, Fernández-Llombart JO, Pupo-Duran BE. Modelación del pase de visita médico en coherencia con la función profesional atención médica integral. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 28 Dic 2022];11(4):37-52. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000400037&lng=es

Amaró-Garrido MA, Solenzal-Álvarez YT, Hernández-González T, Pérez-García CD, Llano-Gil EA. Preparación pedagógica y didáctica del médico especialista. Edumed [Internet] 2020. [citado 28 Dic 2022];29(8):15-24. Disponible en: http://edumedholguin2020.sld.cu/index.php/edumedholguin/2020/paper/view/386/219

Posada-Rodríguez S, Martínez-Sánchez I, Pirez-Rodríguez N, Rodríguez-Agramonte R. Guías didácticas para la educación en el trabajo desde la asignatura Medicina Comunitaria. Rev Hum Med [Internet] 2018 [citado 28 Dic 2022];18(3):547-65. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?scrpt=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300547&Ing=es

Plain-Pazos C, Carmona-Pentón CR, Núñez-Escobar E, Pérez de Alejo-Plain A, Roque-Pérez L. Profesionalización docente del tutor en el primer nivel de atención. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2021 Mar [citado 28 Dic 2022];37(1):e1335. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000100010&lng=es

Published

2024-01-05

How to Cite

1.
López Varela Y, Alfonso Pérez OA, Hidalgo Ávila M. The professional improvement of the comprehensive general medicine specialist for the home teaching visit pass. Mediciego [Internet]. 2024 Jan. 5 [cited 2024 May 19];30:e3764. Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/3764

Issue

Section

Brief communication

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3