Professional improvement of the angiologist for the treatment of peripheral arterial insufficiency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12510363

Keywords:

continuing education, peripheral vascular diseases, regenerative medicine

Abstract

Introduction: an element that distinguishes health professionals, and especially medical specialists, is continuous professional improvement.Objective: to expose the result of the implementation of a professional improvement program for the angiologist on chronic arterial insufficiency.Methods: an educational research with a dialectical hermeneutic approach was carried out in the angiology and vascular surgery service of the General Teaching Provincial Hospital of Ciego de Ávila, in 2021. The study population was made up of all the specialists directly linked to patient care in the province of Ciego de Ávila (19). The Wilcoxon signed-rank hypothesis test was used to evaluate transformations before and after applying the professional improvement activities. Ethical principles were met.Results: the actions of the improvement program were implemented in three stages: theoretical updating, training orientation for diagnosis and demonstration with real cases. The transformations in the specialists with statistical significance (α = 0.023) in the evaluated indicators were corroborated and the qualitative transformations were specified.Conclusions: quantitative and qualitative transformations were revealed in the preparation of angiologists regarding the application of novel regenerative medicine treatments for chronic arterial insufficiency, the adequate management of the complications produced and the follow-up of the patients.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Luis Carrera Martínez, Hospital General Provincial Docente “Dr. Antonio Luaces Iraola”. Ciego de Ávila.

Especialista de Primer y Segundo Grados en Angiología y Cirugía Vascular. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado. Hospital General Provincial Docente “Dr. Antonio Luaces Iraola”. Ciego de Ávila.

Reinaldo Pablo García Pérez, Facultad de Ciencias Médicas “Dr. José Assef Yara”. Ciego de Ávila.

Doctor en Ciencias de la Educación. Máster en Educación Médica. Especialista de Primer y Segundo Grados en Medicina General Integral. Profesor Titular. Investigador Auxiliar. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. José Assef Yara”. Ciego de Ávila.

Raquel Diéguez Batista, Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez. Ciego de Ávila.

Doctor en Ciencias de la Educación. Máster en Educación Superior. Licenciada en Matemáticas. Profesor Titular. Investigador Titular. Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez. Ciego de Ávila.

References

Estepa-Pérez JL, Santana-Pedraza T, Estepa-Ramos JL. Cualidades necesarias y valores en el cirujano contemporáneo. Medisur [Internet]. 2019 [citado 18 Oct 2022];17(5):752-56. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v17n5/1727-897X-ms-17-05-752.pdf

Valcárcel-Izquierdo N, Suárez-Cabrera A, López-Espinosa GJ, Pérez-Bada E. La formación permanente y continuada: principio de la educación médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 21 Nov 2022];11(4): 258-265. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n4/2077-2874-edu-11-04-258.pdf

Bonal-Ruiz R. Valcárcel-Izquierdo N, Roger-Reyes MA. De la educación médica continua al desarrollo profesional continuo basado en competencias. Educación Médica Superior [Internet]. 2020 [citado 18 Oct 2022];34(2):e2160. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n2/1561-2902-ems-34-02-e2160.pdf

Ministerio de Educación Superior (MES). Resolución No. 140 de 2019. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba [Internet]. 2019 [citado 21 Oct 2022]. Disponible en: https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-140-19-810750577

Guthrie H. Professional Development in the Vocational Education and Training Workforce. Occasional Paper [Internet]. National Centre for Vocational Education Research Ltd. Adelaide, SA: Stational Arcade, Australia; 2010 [citado 18 Oct 2022];[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED511678.pdf

Troitiño-Díaz DM. La superación profesional de los directivos y reservas en las escuelas ramales. Referencia Pedagógica [Internet]. 2022 [citado 4 Nov 2022];9(2):247-258. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rp/v9n2/2308-3042-rp-9-02-247.pdf

López-Espinosa GJ, Lemus-Lago ER, Valcárcel-Izquierdo N, Torres-Manresa O M. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado 8 Dic 2022];11(1):202-217. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n1/2077-2874-edu-11-01-202.pdf

Muñoz-Lazo A, Mena-Lorenzo JA, Conill-Armenteros JA. La superación profesional en lentes de contacto en Pinar del Río. Evolución histórica. Mendive. Rev Educ [Internet]. 2020 [citado 14 Dic 2022];18(2):193-205. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v18n2/1815-7696-men-18-02-193.pdf

Carrera-Martínez JL. Superación profesional del angiólogo para el tratamiento de las enfermedades vasculares periféricas. [tesis]. Ciego de Ávila: Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez; 2023. De próxima aparición.

Fuentes HC, Matos EC, Cruz SS. El proceso de investigación científica desde un pensamiento dialéctico hermenéutico. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba; 2004.

Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Ratificada en la 64ª Asamblea General, Fortaleza, Brasil, octubre 2013. Helsinki: 18ª Asamblea Mundial; 1964 [citado 18 Oct 2022]. Disponible en: http://www.anmat.gov.ar/comunicados/HELSINSKI_2013.pdf

Sánchez-Rodríguez Y, Herrera-Miranda G, Páez-Bejerano L, García-Seruto M, Carmona-Domínguez5 D. Regularidades y manifestaciones del proceso de superación profesional. Educ Med Super [Internet]. 2017 [citado 24 Ene 2023];32(2):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1345/668

Cisneros-Nápoles YD, Milián-Vázquez P, Quiroz-Enríquez M, Soto-Navarro Y, Pérez-Fonseca M, Rodríguez-Herrera E. Programa de superación profesional dirigido a los médicos para desarrollar estudios de utilización de Medicamentos. MediSur [Internet]. 2014 [citado 24 Ene 2023];12(1):183-90.

Llumbet-Estanque I, Padrón-Álvarez A. Capacitación, preparación y superación a dirigentes de empresas. YACHANA [Internet]. 2017 [citado 18 Oct 2022];6(3):103-14. Disponible en: http://repositorio.ulvr.edu.ec/bitstream/44000/3623/1/Capacitaci%c3%b3n%2c%20preparaci%c3%b3n%20y%20superaci%c3%b3n%20a%20dirigentes%20de%20empresas.pdf

López-Balboa L, Rojas-Izquierdo MM. Programa de superación profesional como vía para la formación doctoral. Conrado [Internet]. 2021 [citado 18 Oct 2022];17(80):304-311. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n80/1990-8644-rc-17-80-304.pdf

Leeferink H, Koopman M, Beijaard D, Schellings GL. Overarching professional identity themes in student teacher workplace learning. Teachers Teaching [Internet]. 2019 [citado 18 Oct 2022]; 25(1): 69-89. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13540602.2018.1527762

Bernaza-Rodríguez GJ, Troitiño-Díaz DM, López-Collazo ZS. La superación del profesional: mover ideas y avanzar más. La Habana: Editorial Universitaria - Córdoba: El Cid Editor, 2018.

Published

2023-01-20

How to Cite

1.
Carrera Martínez JL, García Pérez RP, Diéguez Batista R. Professional improvement of the angiologist for the treatment of peripheral arterial insufficiency . Mediciego [Internet]. 2023 Jan. 20 [cited 2024 Jul. 27];29(1):e3646. Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/3646

Issue

Section

Original article

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4