The methodologist professional overcoming of medical career from the theory of curricular design
Abstract
The methodologist preparation of medical careers for the achievement of the methodologicaleducational function constitutes one of the main goals to attain from the professional overcoming. Nevertheless, from the pedagogical practice, the observation and the professional experience of the researcher have ascertained that it lacks coherent actions of upgrading to guide the methodologist preparation. In such sense, by means of analysis-synthesis, historical-logical and inductive-deductive methods, the article bases from the theory of the curricular design the professional development program to the improvement of the methodologist preparation in the higher medical education in Ciego de Ávila province.
Downloads
References
Álvarez de Zayas C, Fuentes González H. El postgrado. Cuarto nivel de Educación. [documento no publicado]. 57 h.
Álvarez de Zayas RM. El diseño curricular en la escuela y análisis esencial del proceso curricular. En: Álvarez de Zayas RM. El diseño curricular. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2000. p. 35-65.
Álvarez de Zayas RM. Curso de teoría y diseño curricular. Ciego de Ávila: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Manuel Ascunce Domenech”; 2013. [Material no publicado, en formato digital].
Cuba. Ministerio de Educación Superior. Dirección de Educación de Postgrado. Resolución 132. Reglamento de la educación de postgrado. La Habana: Pueblo y Educación; 2004.
Addine Fernández F, Recarey Fernández SC, González Soca AM. Principio para la dirección del proceso. En: Compendio de Pedagogía. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2002. p. 80-101.
Pla López R. El diseño curricular. La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño; 2005. [Material no publicado, en formato digital].
Ortiz A. ¿Cómo diseñar el programa de asignatura y de grado? La elaboración del plan de estudios y del plan de clases [Internet]. 2005 [citado 19 Febr 2013] [aprox. 10 pantallas]. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos26/programa-clases/programa-clases.shtml
Pla López R. Concepción didáctica integradora del proceso de enseñanza aprendizaje. Ciego de Ávila: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Manuel Ascunce Domenech”; 2000. [Material no publicado, en formato digital].
Álvarez de Zayas RM. Hacia un currículum integral y contextualizado. La Habana: Editorial Académica; 1997.
Ruiz Aguilera A. Teoría y práctica curricular.[Internet] La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2009 [citado 12 Abr 2013]. Disponible en: http://unefacurriculo.blogspot.com/2009/04/teoria-y-practica-curricular.html
Clau T. Teoría y diseño curricular desde el enfoque histórico cultural [Internet]. 2011 [citado 10 Jul 2013] [aprox. 5 pantallas]. Disponible en: http://www.buenastareas.com/ensayos/Teoria-y-Dise%C3%B1o-Curricular-Desde-El/2028325.html
Vigotsky LS. Pensamiento y lenguaje. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1982.
Acosta Navarro ME. Tendencias pedagógicas contemporáneas. La pedagogía tradicional y el enfoque histórico-cultural. Análisis comparativo [Internet]. 2005 [citado 15 Jul 2013]; 42(1):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0034-75072005000100009&script=sci_arttext
Romana H. ¿Transversalidad en el currículo de educación profesional? ¿Un currículo para la formación de valores? [Internet]. 2006 [citado 12 Dic 2013] [aprox. 4 pantallas]. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos18/transversalidad-educacion/transversalidad-educacion.shtml#transv
González Rey F. Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1995.
López Ruiz MI. Diseño curricular por competencias en educación superior [Internet]. 2011 [citado 17 May 2013]. Disponible en: http://www.slideshare.net/margaysabel/diseo-curricular-por-competencias-en-educacion-supeior
Fuentes González H. Diseño curricular cubano. Santiago de Cuba: Universidad Pedagógica “Manuel F. Gran”; 1997.
Corral Ruso R. Validación del curriculum en la Educación Superior. Precisiones, complejidades, dificultades. Educ Med Sup. 1993; 13: 3-9.
Añorga Morales J, Valcárcel Izquierdo N. Aproximaciones metodológicas al diseño curricular de la educación avanzada [Internet]. 2004 [citado 24 Abr 2013] [aprox. 1 pantalla]. Disponible en: http://www.iiicab.org.bo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms of the License CC Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
The journal is not responsible for the opinions and concepts expressed in the works, which are the exclusive responsibility of the authors. The Editor, with the assistance of the Editorial Committee, reserves the right to suggest or request advisable or necessary modifications. Original scientific works are accepted for publication, as are the results of research of interest that have not been published or sent to another journal for the same purpose.
The mention of trademarks of specific equipment, instruments or materials is for identification purposes, and there is no promotional commitment in relation to them, neither by the authors nor by the editor.

















