A redesign proposal of the Science Technology and Society program in Medical Universities from a cultural historical approach
Abstract
This work tackles the theoretical and methodological meaning of L. Vigotsky historical–cultural approach for the professional development process in Medical Universities, especially for the redesign of a Science Technology and Society program. Authors pay attention to the meaning of learning strategies for their aspiration to contribute to the integral formation of the individual, and the development of competitions that allow them to be creative and critical. The ethical dimension of theScience Technology and Society program is explained and constitutes another aspect treated in the cultural historical approach and the relevancy of applying the theory of psychic development of the character and content. Also the meaning of categories is suggested by Vigoski such as activity, culture and relationship between education and development.
Downloads
References
Figaredo Curiel F. Fines de la educación en ciencia-tecnología-sociedad en Cuba [tesis]. La Habana: Universidad; 2002.
Núñez Jover J. La ciencia y la tecnología como procesos sociales; lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Editorial Félix Varela; 1999.
Leyva M. La superación del profesional docente y otros profesionales [Internet]. 2012 [citado 27 Feb 2013] [aprox. 10 pantallas]. Disponible en: http://www.bibliomaster.com/pdf/5714.pdf
Enriquez U, Zubeldia M. El enfoque histórico-cultural en la superación del maestro primario para atender a los escolares con dificultades en el aprendizaje. Educ Soc [Internet]. 2010 [citado 27 Feb 2013]; 8(3): [aprox. 3 p.]. Disponible en: http://www.revistaedusoc.rimed.cu
González Y, García K. La contextualización del enfoque histórico-cultural en la enseñanza- aprendizaje de la construcción textual. Educación y Sociedad Educ Soc [Internet]. 2010 [citado 27 Feb 2013]; 8(3): [aprox. 3 p.]. Disponible en http://www.revistaedusoc.rimed.cu
Ruiz A. La superación profesional en la nueva universidad cubana: un profesor diferente en un contexto diferente. Cuad Educ Desarr [Internet]. 2007 [citado 27 Feb 2013]; 2(12): [aprox. 4 p.]. Disponible en: http://ideas.repec.org/a/erv/cedced/y2010i1214.html
Núñez Jover J, Figaredo Curiel F. El campo ciencia-tecnología-sociedad: de la tradición académica en Cuba. La Habana: Universidad; 2008.
Núñez Jover J. Filosofía y estudios sociales de la ciencia. En: Castro Díaz-Balart F, editor. Cuba, amanecer del tercer milenio; ciencia sociedad y tecnología. Madrid: Editorial Debate; 2002.
González O. El enfoque histórico-cultural como fundamento de una concepción Pedagógica. Ciego de Avila: Instituto Superior Pedagógico “Manuel Ascunce Domenech”; [s.d.] [documento no publicado]
Sánchez ME. Acerca de las tendencias corrientes y enfoques del pensamiento educacional contemporáneo. Material base para la asignatura Enfoques del pensamiento pedagógico contemporáneo. La Habana: Centro de Estudios Educacionales Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”; 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Mediciego is licensed under a Creative Commons Attribution/NonCommercial Attribution 4.0 International Public License, so you may copy, reproduce, distribute, publicly perform and generate derivative works, provided you cite and acknowledge the original author. However, it is not allowed to use the original work for commercial or lucrative purposes.