A redesign proposal of the Science Technology and Society program in Medical Universities from a cultural historical approach

Authors

  • Marisel Vizcay Castilla
  • Juan Ismael Peñate Hernández
  • Sara B. Morgado Ruiz
  • Luis A. Álvarez Hernández
  • Lissette Rodríguez Benítez

Abstract

This work tackles the theoretical and methodological meaning of L. Vigotsky historical–cultural approach for the professional development process in Medical Universities, especially for the redesign of a Science Technology and Society program. Authors pay attention to the meaning of learning strategies for their aspiration to contribute to the integral formation of the individual, and the development of competitions that allow them to be creative and critical. The ethical dimension of the
Science Technology and Society program is explained and constitutes another aspect treated in the cultural historical approach and the relevancy of applying the theory of psychic development of the character and content. Also the meaning of categories is suggested by Vigoski such as activity, culture and relationship between education and development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisel Vizcay Castilla

Licenciada en Filosofía. Profesora Auxiliar.

Juan Ismael Peñate Hernández

Doctor en Ciencias  Pedagógicas. Profesor Titular

Sara B. Morgado Ruiz

Licenciada en  Información Científico Técnico y Bibliotecología.

Luis A. Álvarez Hernández

Especialista de 1er Grado en Farmacología. Profesor Asistente.

Lissette Rodríguez Benítez

Especialista de 1er Grado en Bioquímica Clínica. Profesor Instructor.

References

Figaredo Curiel F. Fines de la educación en ciencia-tecnología-sociedad en Cuba [tesis]. La Habana: Universidad; 2002.

Núñez Jover J. La ciencia y la tecnología como procesos sociales; lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Editorial Félix Varela; 1999.

Leyva M. La superación del profesional docente y otros profesionales [Internet]. 2012 [citado 27 Feb 2013] [aprox. 10 pantallas]. Disponible en: http://www.bibliomaster.com/pdf/5714.pdf

Enriquez U, Zubeldia M. El enfoque histórico-cultural en la superación del maestro primario para atender a los escolares con dificultades en el aprendizaje. Educ Soc [Internet]. 2010 [citado 27 Feb 2013]; 8(3): [aprox. 3 p.]. Disponible en: http://www.revistaedusoc.rimed.cu

González Y, García K. La contextualización del enfoque histórico-cultural en la enseñanza- aprendizaje de la construcción textual. Educación y Sociedad Educ Soc [Internet]. 2010 [citado 27 Feb 2013]; 8(3): [aprox. 3 p.]. Disponible en http://www.revistaedusoc.rimed.cu

Ruiz A. La superación profesional en la nueva universidad cubana: un profesor diferente en un contexto diferente. Cuad Educ Desarr [Internet]. 2007 [citado 27 Feb 2013]; 2(12): [aprox. 4 p.]. Disponible en: http://ideas.repec.org/a/erv/cedced/y2010i1214.html

Núñez Jover J, Figaredo Curiel F. El campo ciencia-tecnología-sociedad: de la tradición académica en Cuba. La Habana: Universidad; 2008.

Núñez Jover J. Filosofía y estudios sociales de la ciencia. En: Castro Díaz-Balart F, editor. Cuba, amanecer del tercer milenio; ciencia sociedad y tecnología. Madrid: Editorial Debate; 2002.

González O. El enfoque histórico-cultural como fundamento de una concepción Pedagógica. Ciego de Avila: Instituto Superior Pedagógico “Manuel Ascunce Domenech”; [s.d.] [documento no publicado]

Sánchez ME. Acerca de las tendencias corrientes y enfoques del pensamiento educacional contemporáneo. Material base para la asignatura Enfoques del pensamiento pedagógico contemporáneo. La Habana: Centro de Estudios Educacionales Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”; 2012.

Published

2013-12-19

How to Cite

1.
Vizcay Castilla M, Peñate Hernández JI, Morgado Ruiz SB, Álvarez Hernández LA, Rodríguez Benítez L. A redesign proposal of the Science Technology and Society program in Medical Universities from a cultural historical approach. Mediciego [Internet]. 2013 Dec. 19 [cited 2024 Jul. 3];19(2). Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/274

Issue

Section

Medical education

Most read articles by the same author(s)