The clinical method: evaluation of its implementation in the year 2012-2013 by the students of 5th year of the medicine career, of the Provincial Hospital "Dr. Antonio Luaces Iraola" in Ciego de Ávila
Abstract
The objective of this study is to verify the application of the clinical method in education in the work by the students of the 5th year of medicine career and identify the main deficiencies found in the use of such an important method in medical practice. The research was executed from the
Urology service with the students who rotated in the period that includes September 2012 until July 2013. The population was composed of 135 students who were observed and surveyed intentionally according to inclusion and exclusion criteria. From the diagnosis emerged as a result that 70.4% of students do not dominate the concept, the 81.4% not achieve with the stages of the method and it was committed iatrogenic causes when using it. The main cause is given by the lack of self-training of students. From the documentary analysis was obtained that treatment to the contents that make up the clinical method appear fragmented and without a coherent systematization. These results indicate the need for a trigger to develop this skill in the students of 5th year of the medicine career of the Provincial Teaching Hospital "Dr. Antonio Luaces Iraola".
Downloads
References
Arteaga Crespo R, Díaz Pita G, y Padrón Novales CI. La enseñanza tutelar en la formación del residente de Medicina General Integral. Educ Med Super. 2001; 15(3):109-116.
Caballero González L, García López de Villavicencio RA, Guillarte Días S, González Fernández M. Crisis del método clínico: un problema actual. La Habana: Ciencias Médicas; 2008.
Corona Martínez LA. Fonseca Hernández M. El método clínico como método de enseñanza en la carrera de Medicina. MediSur [Internet]. 2009 [citado 12 Jul 2013]; 7(6):23-25. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-897X2009000600005&script=sci_arttext
Rodríguez Collar TL, Blanco Aspiazú MA, Parra Vigo IB. Propuesta de guía metodológica para evaluar las habilidades comunicativas en la entrevista médica. Educ Med Super [Internet]. 2012 [citado 12 Jul 2013]; 26(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412012000100010&script=sci_
Corona Martínez LA, Fonseca Hernández M, López Fernández R, Cruz Pérez NR. Propuesta metodológica para la incorporación de la simulación de casos clínicos al sistema de métodos de enseñanza-aprendizaje en el internado rotatorio de Pediatría. MediSur [Internet]. 2010 [citado 8 Sep 2013]; 8(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727- 97X2010000100010&script=sci_arttext
Corona Martínez LA, Iglesias León M, Espinosa Brito A. Sistema de tareas docentes para la formación de la habilidad toma de decisiones médicas mediante el método clínico. Medisur [Internet]. 2010 [citado 12 Dic 2013]; 8(6):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/viewArticle/1368
Fonseca Hernández M, López Fernández R, Corona Martínez LA, Cruz Pérez N. Propuesta metodológica para la incorporación de la simulación de casos clínicos al sistema de métodos de enseñanza-aprendizaje en el internado rotatorio de Pediatría. MediSur [Internet]. 2010 [citado 8 Dic 2013]; 8(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-897X2010000100010&script=sci_arttext
García de la Paz FA. El método clínico: necesidad y vigencia. Correo Científ Méd Holguín [Internet]. 2000 [citado 5 Feb 2014]; 4(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.cocmed.sld.cu/no41/n41rev2.htm
IIizástegui Dupuy F. El método clínico: muerte y resurrección. Educ Med Super [Internet]. 2000 [citado 5 Feb 2014]; 14(2):109-27. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000200001
Ilizástegui Dupuy F, Rodríguez Rivera L. El método clínico. Rev Finlay. 1990; 4(4):3-23.
González Soto YM, Regueiro Suárez DA, Hernández Leiva AM, Pérez Vásquez I, Fernández Fernández A. La educación en el trabajo: piedra angular en la formación y desarrollo de los recursos humanos en Salud. MediCiego [Internet]. 2004 [citado 12 Dic 2013]; 10(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=LILACS&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=394370&indexSearch=ID
Hadad Nasiff A, Rodríguez Silva A, Moreno Rodríguez MA. Práctica clínica. La Habana: Ciencias Médicas; 2010.
Llanio Navarro R, Fernández Mirabal JE, Pérez Carballás F, Fernández Sacasa JA. Propedéutica clínica y fisiopatología. La Habana: Ciencias Médicas; 2008.
Moreno Rodríguez MA. El método clínico. Lecturas y lecciones. La Habana: Ciencias Médicas; 2012.
Rodríguez Rivera L. La clínica y su método. Reflexiones sobre dos épocas. 2nd ed. La Habana: Ciencias Médica; 2013.
Pérez Lache N. Lugar y papel del método clínico. Rev Cubana Med [Internet]. 2011 [citado 11 Feb 2014]; 50(1):112-115. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75232011000100012&lng=es.
Rojas Ochoa F. Fundamentos político ideológico de la salud pública revolucionaria cubana. La Habana: Ciencias Médicas; 2009.
Ruiz Hernández JR. Cuba, revolución social y salud pública (1959-1984). La Habana: Ciencias Médicas; 2008.
Moleiro Sáez LE. Propuesta metodológica para la enseñanza del método clínico. EDUMECENTRO [Internet]. 2010 [citado 12 Jul 2013]; 2(1): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.edumecentro.sld.cu/pag/Vol2%281%29/orilily.html
Guzmán Ravelo C, Ortiz Roque J, Álvarez González M. Rescate del método clínico: impacto e importancia para el laboratorio clínico. Rev Cien Méd [Internet]. 2003 [citado 12 Jul 2013]; 9(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.cpicmha.sld.cu/hab/vol9_1_03/hab05103.htm
Hernández Hernández R. Del método científico al clínico. Consideraciones teóricas. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2002 [citado 12 Dic 2013]; 18(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21252002000200011&script=sci_arttext
Martínez Carretero JM. Los métodos de evaluación de la competencia profesional: la evaluación clínica objetiva estructurada (ECOE). En: Unidad de Evaluación de las Competencias Clínicas. Instit d’Estud Salut (IES). 2005; 8:18-22.
Corrales Gutiérrez A. A propósito del método clínico. Rev Cubana Obstet Ginecol [Internet]. 2011 [citado 10 Dic 2013]; 37(1):3-5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-600X2011000100002&lng=es
Norman G. Research in clinical reasoning: past history and current trends. Med Educ. 2005; 39:418–427.
Vidal Ledo M, Fernández Sacasas JA. La enseñanza de la Clínica. Reflexiones sobre el tema. Educ Méd Sup [Internet]. 2005 [citado 10 Dic 2013]; 19(2):1-1. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412005000200010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms of the License CC Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.