Bioethics and comprehensive training in Nicaraguan higher medical education

Authors

Keywords:

bioethics, undergraduate medical education, universities

Abstract

The reason for this communication is the need to promote dialogue on the inclusion of bioethics content in the courses of the Central University of Nicaragua.
Comprehensive university education develops capacities, values, and skills in students. It is a continuous, permanent, and participatory process that provides emotional, personal, and academic maturity, essential requirements for the inclusion of future professionals in the labor market. At the same time, as a historical and social process, it focuses on the student and must be based on an educational policy that establishes the educational strategy in the higher education system; hence its importance at this level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Carvajal Rodríguez, Universidad Central de Nicaragua. Managua, Nicaragua

Máster en Psicología de la Salud y en Bioética. Especialista de Segundo Grado en Medicina Legal y Psiquiatría.

Norma Carolina Urbina Briones, Universidad Central de Nicaragua. Managua, Nicaragua

Máster en Educación. Licenciada en Contabilidad Pública y Auditoría. Especialista en Modelo Educativo.

References

Alarcón-Ortiz RA, Guzmán-Mirás Y, García-González M. Formación integral en la educación superior: una visión cubana. Estud Des Soc [Internet]. Sep 2019 [citado 30 May 2024];7(3):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/reds/v7n3/2308-0132-reds-7-03-e10.pdf

López-Herrera E. La educación inicial, base de la formación integral [Internet]. Managua: Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua; 2024 [citado 20 May 2024]. Disponible en: https://curesteli.unan.edu.ni/articulos/la-formacion-inicial-base-de-la-formacion-integral

Valverde C. Iniciación a la antropología filosófica. Madrid: Instituto Internacional de Teología a Distancia; 1997.

Martínez-Moreno AR, Alonso-Gatell A, Pérez-Ramírez E. La formación integral del estudiante universitario desde un enfoque sociocultural. Rev. Cubana Edu. Superior [Internet]. Ago 2021 [citado 30 May 2024];40(2):[aprox. 18 p.].Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v40n2/0257-4314-rces-40-02-e1.pdf

Gobierno de reconciliación y unidad nacional de Nicaragua. Plan nacional de lucha contra la pobreza y para el desarrollo humano 2022-2026 [Internet]. Managua: Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional; 2021 [citado 30 May 2024]. Disponible en: https://www.pndh.gob.ni/documentos/pnlc-dh/PNCL-DH_2022-2026(19Jul21).pdf

Published

2024-11-13

How to Cite

1.
Carvajal Rodríguez E, Urbina Briones NC. Bioethics and comprehensive training in Nicaraguan higher medical education. Mediciego [Internet]. 2024 Nov. 13 [cited 2024 Dec. 22];30:e4012. Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/4012

Issue

Section

Letter to the editor