Accreditation and the necessary integration between medical universities and health institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12517376

Keywords:

health facility accreditation, health occupations schools, universities

Abstract

The process of accreditation of specialties is necessary, and actions between universities and health institutions must be directed and integrated towards it. Since it mediates medical practice as an essential articulating axis in the training of residents. These elements are based on the precepts of Valcárcel-Izquierdo and Díaz-Díaz,(1) who place medical practice as a dominant factor, with education at work and teaching, care and research integration as its guiding principles; that deepen and penetrate the articulation of medical education and practice in the social structure, in response to the health needs of the individual, the family and the community in relation to the environment that surrounds them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eva de la Nuez Ramos, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila. Ciego de Ávila.

Especialista de Primer y Segundo Grados en Fisiología Normal y Patológica. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila. Ciego de Ávila.

Adelaida Ballbe Valdes, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila. Ciego de Ávila.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciado en Química. Profesor Titular. Profesor Consultante. Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila. Ciego de Ávila.

Omarys Loyola Cabrera, Universidad de Ciencias Médicas Ciego de Ávila. Ciego de Ávila.

Máster en Enfermedades Infecciosas. Especialista de Primer Grado en Higiene y Epidemiologia Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas Ciego de Ávila. Ciego de Ávila.

References

Valcárcel-Izquierdo N, Díaz-Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana. 1ra ed. [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021 [citado 8 Jul 2021]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros/epistemologia_ciencias_educacion_medica/epistemologia_ciencias_educacion.pdf

Salas-Perea RS. La calidad en el desarrollo profesional: avances y desafíos. Educ Med Super [Internet]. Ago 2000 [citado 8 Jul 2021];14(2):136-47. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v14n2/ems03200.pdf

Ministerio de Educación Superior (Cuba). Junta de Acreditación Nacional. Documentos básicos del Subsistema de Evaluación y Acreditación de Especialidades de Posgrado (SEA-EP). Resolución 10/2019 [Internet]. La Habana: MES; 2019 [citado 8 Jul 2021]. Disponible: https://instituciones.sld.cu/fatesa/files/2022/06/Patr%C3%B3n-de-calidad-SEA-EP-Res-10-19.pdf

Ministerio de Educación Superior (Cuba). Reglamento del sistema de evaluación y acreditación de la educación superior. Resolución 50 de 2018 [Internet]. La Habana: MES; 2018. [citado 8 Jul 2021]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%C3%B3n-2-del-2018.pdf

Published

2023-05-07

How to Cite

1.
de la Nuez Ramos E, Ballbe Valdes A, Loyola Cabrera O. Accreditation and the necessary integration between medical universities and health institutions. Mediciego [Internet]. 2023 May 7 [cited 2024 Jul. 27];29(1):e3341. Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/3341

Issue

Section

Letter to the editor

Most read articles by the same author(s)