Los métodos y técnicas participativas en el proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador.
Abstract
Durante muchos años ha predominado en las aulas una enseñanza tradicional en la que el maestro ha sido el centro del proceso de enseñanza, mientras que el estudiante se ha mantenido pasivo ante la información recibida. En las últimas décadas se ha demostrado que el proceso de aprendizaje es un proceso activo donde el papel protagónico lo debe desempeñar el estudiante para que se cumpla el objetivo de este proceso y se desarrollen las potencialidades de los alumnos es de gran importancia la selección del método, es por ello que la utilización de métodos y técnicas participativas contribuirá gradualmente al desarrollo del pensamiento, a la formación de los intereses cognoscitivos y a la motivación por su propia autotransformación. Teniendo en cuenta la importancia que tiene la utilización de métodos y técnicas participativas para lograr la integración del trinomio instrucción–educación-desarrollo, se efectuó una revisión bibliográfica y se recopilaron diferentes criterios y enfoques sobre la aplicación de métodos y técnicas participativas en el proceso de enseñanza–aprendizaje.
Downloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
MediCiego does not apply publication charges. The journal is available in open access without restrictions, in compliance with the international policy on open access to information for the exchange of global knowledge.
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work. MediCiego is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license (CC BY-NC 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES), so it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the original work for commercial or lucrative purposes.
Authors must sign a copyright agreement through an affidavit of authorship and originality, before publishing.
The authors authorize the publication of their writings; they retain the copyright, and assign to the journal all the rights protected by the Copyright Law that governs Cuba, and implies the edition to disseminate the work.
Likewise, they may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the recognition of having been first published in this journal.
Declaration of authorship: download here the Affidavit