Intervención educativa sobre el autoexamen de mama en mujeres mayores de treinta años.
Abstract
Se realizó un estudio pre experimental antes y después de la intervención educativa en el policlínico norte de Morón con el objetivo de modificar el nivel de conocimiento sobre el autoexamen de mama en mujeres mayores de treinta años de edad del grupo básico de trabajo 2. El universo estuvo constituido por 268 mujeres de 30 a 59 años de edad y la muestra por 134 mujeres féminas, se estudiaron las variables generales, vías por las cuales conocieron sobre el autoexamen, frecuencia, momentos en el que se lo realizan, alteraciones que pueden detectarse, formas de diagnóstico temprano, técnica empleada en su realización. Los datos se obtuvieron a través de una encuesta, se utilizó el porcentaje como medida de resumen y el Chi cuadrado para el análisis estadístico. Antes de la intervención educativa existía un nivel de conocimiento incorrecto sobre la frecuencia y el momento del ciclo menstrual en el que debe realizarse el autoexamen de mama, así como las formas de diagnóstico temprano y dominio de la técnica, variables que alcanzaron un nivel de conocimiento correcto después de la intervención educativa, con significación estadísticaDownloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms of the License CC Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
The journal is not responsible for the opinions and concepts expressed in the works, which are the exclusive responsibility of the authors. The Editor, with the assistance of the Editorial Committee, reserves the right to suggest or request advisable or necessary modifications. Original scientific works are accepted for publication, as are the results of research of interest that have not been published or sent to another journal for the same purpose.
The mention of trademarks of specific equipment, instruments or materials is for identification purposes, and there is no promotional commitment in relation to them, neither by the authors nor by the editor.

















