System of didactic procedures for the teaching-learning of electrocardiography in the Medicine career

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13797672

Keywords:

electrocardiography, medical training, teaching materials, undergraduate medical education

Abstract

Introduction: the electrocardiogram is a complementary test of great clinical utility, but its interpretation is difficult for the medical student.

Objective: to evaluate the scientific-methodological relevance of the system of didactic procedures for the teaching-learning process of electrocardiography in the third year of the Medicine degree, based on its proposal as a practical construct.

Methods: a pedagogical research was carried out at the Faculty of Medical Sciences of Ciego de Ávila in the 2020-2022 triennium. The system of didactic procedures was elaborated from the relationships promoted from a previously constructed didactic conception. The hermeneutic-dialectical approach and the historical-logical, analytical-synthetic, abstraction-concretion, inductive-deductive and systemic-structural-functional methods were applied. The criteria of 16 experts using the Delphi consensus method with two rounds was used to assess its scientific-methodological relevance. Ethical principles were met.

Results: the two procedures, understanding and explanation of the cardiac cycle and appropriation of basic knowledge for the interpretation of electrocardiograms, are integrated into a system with components, structure, functions and hierarchy. Strengths and weaknesses, general objective, methodological guidelines, specific objectives and actions for each procedure and a control and evaluation system were determined. According to the methodological sequence of the Delphi method, a consensus was obtained with all the aspects evaluated as very adequate and statistically significant results.

Conclusions: the scientific-methodological relevance of a system of flexible didactic procedures, with interdisciplinary and investigative actions, based on its proposal as a practical investigative result, was verified by expert criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aymé Alberna Cardoso, Hospital General Provincial Docente "Dr. Antonio Luaces Iraola". Ciego de Ávila.

Máster en Atención Integral a la Mujer. Especialista de Primer y Segundo Grados en Cardiología y de Primer Grado en Medicina General Integral. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado. Hospital General Provincial Docente "Dr. Antonio Luaces Iraola". Ciego de Ávila.

Reinaldo Pablo García Pérez, Facultad de Ciencias Médicas “Dr. José Assef Yara”. Ciego de Ávila

Doctor en Ciencias de la Educación. Máster en Educación Médica. Especialista de Primer y Segundo Grados en Medicina General Integral. Profesor Titular. Investigador Titular.

Raquel Diéguez Batista, Universidad “Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Máster en Educación Superior. Licenciado en Matemática. Profesor Titular. Universidad “Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila.

Mayelín Baró Rojas, Hospital General Provincial Docente "Dr. Antonio Luaces Iraola". Ciego de Ávila.

Máster en Urgencias Médicas. Especialista de Primer Grado en Cardiología y en Medicina General Integral. Profesor Auxiliar. Hospital General Provincial Docente "Dr. Antonio Luaces Iraola". Ciego de Ávila.

Roberto Melo Sánchez, Hospital General Provincial Docente "Dr. Antonio Luaces Iraola". Ciego de Ávila.

Máster en Urgencias Médicas. Especialista de Primer y Segundo Grados en Cardiología. Profesor Auxiliar. Hospital General Provincial Docente "Dr. Antonio Luaces Iraola". Ciego de Ávila.

Wilfredo García Sotolongo, Hospital General Provincial Docente "Dr. Antonio Luaces Iraola". Ciego de Ávila.

Máster en Urgencias Médicas. Licenciado en Enfermería. Profesor Asistente. Hospital General Provincial Docente "Dr. Antonio Luaces Iraola". Ciego de Ávila.

References

Gutiérrez-Maydata A, Rodríguez-Niebla KL, López-Castellanos D, Alfonso-Arbeláez LE, Méndez Cruz IM, Jacinto Hernández LE. Percepción de los estudiantes de la carrera de Medicina sobre su formación profesional. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 12 Ago 2022];12(3):182-202. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000300182

Pérez-Bada E, Quintana-López LA. Evaluación del desarrollo de habilidades clínicas en estudiantes de 3er año de Medicina, Villaclara. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 12 Ago 2022];10(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000200005

Lara-Prado JI. El electrocardiograma: una oportunidad de aprendizaje. Rev Facultad Medicina (México) [Internet]. 2016 [citado 4 Ago 2022];59(6):39-42. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0026-17422016000600039&lng=es&tlng=esguardiola

Zavala-Villeda JA. Descripción del electrocardiograma normal y lectura del electrocardiograma. Rev Mex Anest [Internet]. 2017 [citado 12 Dic 2021];40(Suppl 1):S210-S13. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/rma/cma-2017/cmas171bj.pdf

Apaza-Ramos JL. Conocimientos sobre la interpretación del electrocardiograma en los internos de medicina de la universidad Ricardo Palma en el año 2020 [Internet]. Lima-Perú: Universidad Ricardo Palma; 2021 [citado 12 Dic 2021]. Disponible en: http://repositorio.urp.edu.pe/bitstream/handle/URP/3914/T030_76124351_T%20%20%20APAZA%20RAMOS%20JANET%20LIZZETT.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bouza-Jiménez Y, Milián-Vázquez P, López-Rodríguez RM, Acosta-Figueredo E. El proceso de enseñanza aprendizaje de la electrocardiografía en la carrera de medicina. Medisur [Internet]. 2020 [citado 9 Nov 2021];18(4):591-604. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/medisur/msu-2020/msu204i.pdf

González-Aguilera JC, Muñoz-Farto A, Fonseca-Muñoz JC. Propuesta didáctica para el desarrollo del sistema de clases de electrocardiografía en la asignatura Propedéutica Clínica. RM [Internet]. 2013[citado 13 Ago 2022];17(1):1-13. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/109

Fuentes HC, Matos EC, Cruz SS. El proceso de investigación científica desde un pensamiento dialéctico hermenéutico. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba; 2004.

Hurtado de Mendoza-Fernández S. Criterios de expertos. Su procesamiento a través del método Delphi. Barcelona: Universidad de Barcelona [citado 20 Dic 2020]. Disponible en: http://www.ub.edu/histodidactica/index.php?opcion=concontent/&view=article&id=21:criterio-d-expertos-su-procedimiento-a-traves-del-metodo-delphi&catid=11:metodología-y-epistemologia&lcemid=103

Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Ratificada en la 64ª Asamblea General, Fortaleza, Brasil, octubre; 2013. [citado 30 ene 2021];[aprox. 4 pantallas]. Disponible en: https://declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos.pdf

De Armas-Ramírez N, Lorences-González J, Perdomo-Vázquez JM. Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Villa Clara: Universidad Pedagógica “Félix Varela”; 2003 [citado 19 Feb 2020] Disponible en: http://files.especializacion-2012.webnode.com.co/200000152-80d3f81ccc/CARACTERIZACI%C3%93N%20Y%20DISE%C3%91O%20DE%20LOS%20RESULTADOS%20CIENT%C3%8DFICOS%20COMO%20APORTES%20DE%20LA%20INVESTIGACI%C3%93N%20EDUCATIVA.pdf

Arévalo-Pérez L, Sori-Peña JA, Pérez-García ER. EKGUÍA, software educativo sobre la interpretación del electrocardiograma [Internet]. La Habana: AVS; 2020 [citado 4 Ago 2022]. Disponible en: http://aulavirtual.sld.cu/pluginfile.php/44343/mod_data/content/10397/EKGUIA.pdf

Ministerio de Salud Pública (Cuba). Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Plan de estudio E para la carrera de Medicina. La Habana: MES; 2019.

Vento-Pérez RA, Hernández-Rodríguez Y, León-García M. Video del procedimiento de realización de un electrocardiograma [Internet]. Holguín: CENCOMED; 2019 aprox. 15 p.]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/view/309/199

Valcárcel-Izquierdo N, Díaz-Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana. 1ra ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021 [Internet]. [citado 12 Ago 2022]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros/epistemologia_ciencias_educacion_medica/epistemologia_ciencias_educacion.pdf

Viced-Tomey A, Miralles-Aguilera E. Sobre la naturaleza del conocimiento médico y su enseñanza (Parte I). Educ Méd Sup [Internet]. 2022 [citado 12 Ago 2022];36(1):e3297. Disponible en: http://scielo.sld.cu/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412022000100016

Published

2023-05-15

How to Cite

1.
Alberna Cardoso A, García Pérez RP, Diéguez Batista R, Baró Rojas M, Melo Sánchez R, García Sotolongo W. System of didactic procedures for the teaching-learning of electrocardiography in the Medicine career. Mediciego [Internet]. 2023 May 15 [cited 2024 Dec. 23];29(1):e3631. Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/3631

Issue

Section

Original article

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>