The professional improvement of the directors of medical universities from the perspective of science, technology and society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11493250

Keywords:

academic medical centers, professional development, science, technology and society, universities

Abstract

Introduction: the social impact of medical sciences universities is related to an adequate improvement of managers in science, technology, society and innovation, for a better management of university processes.

Objective: to assess the conceptual background, references and current trends of the professional improvement of the directors of medical universities from the perspective of science, technology and society.

Methods: a systematic review of the literature available in printed and electronic format in Spanish, English and Portuguese was carried out. The PRISMA 2020 Declaration, guide for systematic reviews, was taken into account for its preparation. A total of 39 full-text articles and documents were selected and no study synthesis methods were included (inclusion-exclusion criteria) because only the science, technology and society perspective in universities and in the improvement of managers is identified as an eligible study.

Development: in the literature, insufficiencies are reflected in the theoretical conception of the improvement of managers in universities of medical sciences. The most outstanding research recognizes the role of the university as a relevant actor for social development. The main publications focus the attention of academics particularly in Latin America and Cuba. It is considered that the improvement of managers is a key aspect for the achievement of an innovative university model.

Conclusions: the science-technology-society perspective, due to its contribution to the management of university processes, should be included in the improvement of the directors of the medical sciences universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisel Vizcay Castilla, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila. Ciego de Ávila

Máster en Educación Superior. Licenciada en Filosofía. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila. Ciego de Ávila.

Danni Morell Alonso, Universidad “Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Filosofía. Profesor Titular. Universidad “Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila.

Miguel Armas Crespo, Universidad “Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila

Doctor en Ciencias de la Educación. Licenciado en Filosofía. Profesor Titular. Universidad “Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila.

References

UNESCO. 3rd UNESCO World Higher Education Conference [Internet]. Barcelona, Spain; 2021 [citado 17 Abr 2023]. [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2021/12/TEG-Meeting-Barcelona_-Concept-Note-Version-14.11.21-1.pdf

Díaz-Canel-Bermúdez M, Fernández-González A. Gestión de gobierno, educación superior, ciencia, innovación y desarrollo local. Rev Retos [Internet]. 2020 [citado 20 May 2021];14(2):5-32. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rdir/v14n2/2306-9155-rdir-14-02-5.pdf

Díaz-Canel-Bermúdez M. ¿Por qué necesitamos un sistema de gestión del Gobierno basado en ciencia e innovación? Anales ACC [Internet]. 2021 [citado 20 May 2021];11(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://www.revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/download/1000/1079

Núñez-Jover J. Universidad, conocimiento y desarrollo: nuevas encrucijadas. Una lectura desde ciencia, tecnología y sociedad [Internet]. La Habana: Editorial UH, 2019. [citado 20 May 2021] Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Jorge-Jover/publication/342178758_Universidad_conocimiento_y_desarrollo_nuevas_encrucijadas_Una_lectura_desde_ciencia_tecnologia_y_sociedad/links/5ee78437299bf1faac56093c/Universidad-conocimiento-y-desarrollo-nuevas-encrucijadas-Una-lectura-desde-ciencia-tecnologia-y-sociedad.pdf?origin=publication_detail

Saborido JR. Universidad, investigación, innovación y formación doctoral para el desarrollo en Cuba. Rev Cubana Educ Sup [Internet]. 2018[citado 14 Abr 2023];37(1):4-18. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100001

Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Rev Esp Cardiol [Internet]. 2021 [citado 14 Abr 2023];74(9):790-799. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0300893221002748/pdfft?md5=58dba202c4c7b5b10a2d099d6efaaa06&pid=1-s2.0-S0300893221002748-main.pdf

Sánchez-Rodríguez Y, Labrador-Rodríguez O. Devenir histórico-revolucionario y caracterización de la superación profesional en el sector cubano de la salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 14 Abr 2023];11(3):163-78. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300163&lng=es&tlng=es

Fedeli L. School, curriculum and technology: the what and how of their connections. Educ Scienc Soc [Internet]. 2018 [citado 14 Abr 2023];(2017/2).[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/296e/5db8c66a1ab59590116fbddd83bcedb5980f.pdf

Magalhães da Silva-Freitas N, Marques CA. Sustainability and STS: a necessary dialogue in/for Science Education in times of environmental crisis. Educar Ver [Internet]. 2019 [citado 14 Abr 2023]; 35:265-282. Disponible en: https://www.scielo.br/j/er/a/3tGNMbM9bbYybcNwTgS3nDG/?lang=pt

Candito V, Martello C, Rodrigues CBC, Menezes KM, Schetinger MRC. Os objetivos de desenvolvimento sustentável articulados à abordagem CTS na formação de professores. Encontro Investigação Escola [Internet]. 2020 [citado 14 Abr 2023];16(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://portaleventos.uffs.edu.br/index.php/EIE/article/download/15144/9930

Núñez-Jover J. Universidad, conocimiento y desarrollo: nuevas encrucijadas. Una lectura desde ciencia, tecnología y sociedad. La Habana: Editorial UH;2019.

Núñez-Jover J, Ortiz-Pérez HR, Proenza-Díaz T, Rivas-Diéguez A. Políticas de educación superior, ciencia, tecnología e innovación y desarrollo territorial: nuevas experiencias, nuevos enfoques. Rev Iberoamericana Ciencia Tecnología Sociedad – CTS [Internet]. 2020 [citado 14 Abr 2023];15(43):187-208. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/924/92463087010/92463087010.pdf

Constitución de la República de Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba [Internet]. 2019 [citado 14 Abr 2023].[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-ex5_0.pdf

Ministerio de Educación Superior (Cuba). Reglamento de posgrado de la República de Cuba. La Habana: MES; 2019.

Alvarez-Escalante L, Ramos-Hernández L, Peacok-Aldana S, Herrero-Aguirre H, Rondón-Rondón L. La superación profesional en una Universidad Médica cubana. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 14 Abr 2023];32(4):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1491/713

Enríquez JO, González G. La superación profesional pedagógica de los docentes en la educación médica superior cubana. Cuadernos Educ Desarrollo [Internet]. Abr 2019 [citado 14 Abr 2023].[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/04/superacion-profesional-pedagogica.html/

Santana-Martínez L, Centelles-Cabrera M, Gómez-Olivera I, Medina-Gondres Z, Toledo-Fernández A. Experiencia cubana en la superación profesional de salud por expertos extranjeros (2015-2019). INFODIR [Internet]. 2021 [citado 14 Abr 2023];17(35):1-16. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/922

Velázquez-Pérez LC. La ciencia cubana en el enfrentamiento a la COVID-19. En: Torres-Cuevas E, González-Díaz P. La Habana: Las ciencias en la sociedad y la cultura Cubanas. Tesis a debate; 2021:11-22.

Dopico-Ravelo D, Sandrino-Sánchez M, Hernández-Suárez N, Cruz-Quesada JE, Cuello-Carballo MB. La superación profesional y su contribución en el enfrentamiento a la COVID-19. Rev Ciencias Méd Pinar del Río [Internet]. 2022 [citado 14 Abr 2023];26(2):e5373. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942022000200009&lng=es&tlng=es

Delgado-Rifa E, Martínez-Rubio BN, Alonso-Hernández E. Estrategia de superación del médico de familia para promover el autocuidado en pacientes con fractura de cadera. Didáctica Educ [Internet]. 2020 [citado 14 Abr 2023];13(3):270–98. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1421

Vidal-Borras E, Hernández-González B, Castillo-Piña Y, Marrero-Hidalgo M. Impacto del Diplomado en Educación Médica para el desempeño docente del especialista de Medicina General Integral. Salud Ciencia Tecnología [Internet]. 2022 [citado 14 Abr 2023];2(1):168. Disponible en: https://doi.org/10.56294/saludcyt2022168

Congreso del PCC-VIII (16-19 de abril). Resolución sobre el Informe Central al 8vo Congreso del Partido Comunista de Cuba [Internet]. 2021 [citado 11 Abr 2023].[aprox. 23 p.]. Disponible en: http://congresopcc.cip.cu/wp-content/uploads/2021/04/Informe-Central-8vo-Congreso.pdf

Gaceta oficial 30 Ordinaria. Decreto ley 13 /2020 y decreto presidencial 208/2021 [Internet]. 2021 [citado 14 Abr 2023].[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-30-ordinaria-de-2021

Díaz Canel-Bermúdez MM. Gestión de gobierno basada en ciencia e innovación: avances y desafíos. 13er Congreso Internacional de Educación Superior. Universidad 2022 (7-11 febrero) [Internet]. La Habana, Cuba; 2022 [citado 14 Abr 2023]. [aprox. 27 p.]. Disponible en: https://www.congresouniversidad.cu/web/content/28779?unique=d05cf53b0586d5cfea962e3e061ad358094af605&download=true

Fernández-Díaz IE, Herrera-Alcázar VR, JornaCalixto AR, Rodríguez-Hernández JF, Hernández-Ferro A. Caracterización de participantes en el Diplomado de Administración Pública. Escuela Nacional de Salud Pública, 2018-2019. INFODIR [Internet]. 2020 [citado 14 Abr 2023];16(32):1-13. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/rt/printerFriendly/780/1300

González-Martín R, Hernández-Meléndrez D, Sánchez-Pérez I. Evaluación de una estrategia de preparación para la gestión de cuadros y sus reservas. INFODIR [Internet]. 2020 [citado 14 Abr 2023];(33):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/647%C3%A7

Miranda-Fernández D, Rocha-Vázquez M, Matos-Olivera A, Dorticós-Cedeño LJ. Competencias directivas en cuadros de la dirección municipal de Cienfuegos. INFODIR [Internet]. Ago 2021 [citado 14 Abr 2023];(35):e830. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/infd/n35/1996-3521-infd-35-e830.pdf

Ramos-Duharte D, Robinson-Jay F, Hinojosa-Ramos D, Planas-Betancourt C. La relación ciencia-tecnología-sociedad e innovación en la formación de los profesionales de la salud en Cuba. Gaceta Méd Estudiantil [Internet]. 2021 [citado 14 Abr 2023];2(1):e75. Disponible en: https://revgacetaestudiantil.sld.cu/index.php/gme/article/view/75

Armas-Crespo M, Morell-Alonso D, Rodríguez-Companioni O. Fundamentos ciencia, tecnología, sociedad de una estrategia para la motivación por la formación académica. Universidad Ciencia [Internet]. Abr 2020 [citado 14 Abr 2023];9(1):[aprox. 8 p]. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/download/1463/2377/7946

Gutiérrez-Rojas I, De la Nuez-Ramos E, Espinosa-Ponce Y. Hacia una Universidad desarrolladora en el Sistema de Salud. INFODIR [Internet]. 2022 [citado 14 Abr 2023];0(39).[aprox.. 9 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1259

Rodríguez-Hernández DM, Morell-Alonso D, Armas-Crespo M. Estrategia de superación para la aplicación de la perspectiva Ciencia-Tecnología-Sociedad en la carrera de Derecho. Educ Soc [Internet]. 2022 [citado 14 Abr 2023];20(Especial):29–50. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2435

Hernández-Falcón L, Garay-Crespo MI, Rodríguez-Casas MM, Hernández-Nariño A. Retos para la Universidad de Ciencias Médicas: proyectos de investigación. Rev Méd Electrón [Internet]. 2018 [citado 14 Abr 2023];40(1):214-16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242018000100023&lng=es&tlng=es

Tejedor G, Segalàs J, Rosas-Casals M. Transdisciplinarity in higher education for sustainability: How discourses are approached in engineering education. J clean product [Internet]. 2018 [citado 14 Abr 2023];175:29-37. Disponible en: https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/111438/transdisciplinarity%20in%20higher%20education.pdf

Vasconcelos S. Ética, integridade científica e pandemia de covid-19: diálogo e desafios entre as dimensões socioculturais e linguísticas e a comunicação da ciência. Rev Eletrôn Comunic Informaç Inovaç Saúde [Internet]. 2022 [citado 14 Abr 2023];16(3):676–85. Disponible en: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3470/2548

Núñez-Jover J, Fernández-González A. Desarrollo local: El nuevo contexto Cubano. Rev Temas [Internet]. 2021 [citado 14 Abr 2023];104-5. Disponible en: https://temas.cult.cu/wp-content/uploads/2021/12/12-18-Jorge-Nunez-Aurora-Fernandez.pdf

Castro-García L, Armas-Crespo M, Morell-Alonso D. La superación de cuadros desde una perspectiva Ciencia-Tecnología-Sociedad para proyectar las funciones sustantivas de la Universidad. Educación y Sociedad [Internet]. 2022 [citado 18 Abr 2023];20 (Número especial. Noviembre 2022), 141-156. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2465

Osorio-Marulanda C. CTS para la educación en ingeniería y sociedad." CTS: Rev iberoam cienc tecnolog socied [Internet]. 2022 [citado 14 Abr 2023];17(50): 169-173. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8735023.pdf

Núñez-Jover J. CTS en Cuba: trayectoria académica y proyección social. Rev Iberoam Cienc Tecnol Socied-CTS [Internet]. 2022 [citado 14 Abr 2023];17(50):237-42. Disponible en: http://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/download/309/271

Organización de Estados Iberoamericanos. Observatorio Iberoamericano de la Ciencia, la Tecnología y la Sociedad de la OEI a la CRES 2018. Las universidades, pilares de la ciencia y la tecnología en América Latina (16 mayo) [Internet]. Buenos Aires, 2018 [citado 14 Abr 2023]. [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revistacts.net/wp-content/uploads/2018/05/CRES2018.pdf

Published

2023-05-19

How to Cite

1.
Vizcay Castilla M, Morell Alonso D, Armas Crespo M. The professional improvement of the directors of medical universities from the perspective of science, technology and society. Mediciego [Internet]. 2023 May 19 [cited 2024 Jul. 3];29(1):e3312. Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/3312

Issue

Section

Review article

Most read articles by the same author(s)