Application of computer ma terials in the teaching learning process of the Microbiology and M edical P arasitology subject

Authors

  • María Lina Jiménez Pardo
  • Oria Lis Velázquez González
  • Randy Otero Jiménez

Abstract

The Microbiology and medical parasitology constitutes one of the subjects with major difficulties in the
Medicine career. The main objective of this investigation is to value the a pplication of computer
materials for the subject during the development of the teaching learning process, for its fulfillment
there were made computer materials addressed to: workshop, seminars, conferences and practical
classes, where there were integrate d images of illnesses, videos, orientations towards the objectives,
evaluations, teaching of cultural aspects, questioning which will bring on reflection and analysis,
connection of the theory with the practice, logical order to treat the contents, pathoge nic and life cycle
of the biological agents in a schematize and didactic way. The investigation consisted of two stages
the first one in which the materials were elaborated and the evaluation of experts occurred and a
second one of application in the teach ing learning process, as well as the consequences and students
evaluation. The results demonstrated a positive evaluation by the experts, highlighting its applicability
with minimal requirements as for computer technology. According to students' survey, ap plying scale
Likert, a high acceptance level existed and when evaluating the results in the teaching learning
process, they appeared to be superior to previous courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Lina Jiménez Pardo

Médico Veterinaria. Máster en Educación Superior. Investigadora Auxiliar. Profesora Auxiliar.

Oria Lis Velázquez González

Licenciada en  Microbiología. Profesora Asistente.

Randy Otero Jiménez

Ingeniero Informático.

References

Rodríguez González D, Macola Olano S, Sanjuán Gómez G. Microbiología y parasitología médicas. Aprendizaje y comparación entre Modelo Policlínico Universitario y Tradicional [Internet]. 2009 [citado 13 Nov 2012] [aprox. 8 pantallas]. Disponible en: http.www.sld.cugaleriaspdfsitiosbmncalixto_publicacion_asignatura.pdf

Cuba. Ministerio de Salud Pública. Dirección Nacional de Docencia Médica. Programa analítico agentes biológicos. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas; 2001.

Cuba. Ministerio de Salud Pública. Dirección Nacional de Docencia Médica. Programa analítico agentes biológicos. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas; 2010.

Rivera Fuentes N, Rocha Pavés F. Innovación en la enseñanza de la Parasitología: una experiencia de dos años. Rev Chilena Tecnol Med. 2009; 29(1):1492-1499.

Barcelona S, Sarria C, Pérez DM. Papel de la informática y la computación en la enseñanza de pre y post grado. Aplicación a la Microbiología y parasitología médicas [Internet]. 2011 [citado 24 Feb 2013] [aprox. 12 pantallas]. Disponible en: http://www.videosalud2011.sld.cu

Sosa Díaz RY, Fernández Rodríguez CJ, Hechevarría Morales Y. Introducción del hiperentorno de Virología Médica en el programa de la asignatura Agentes Biológicos. Rev Méd Electr [Internet]. 2010 [citado 12 Oct 2012]; 32(2):25-30.

Jiménez Pardo ML. La tecnología informática su utilización en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Curso Pre Congreso. Pedagogía 2005. [documento no publicado]

Jiménez Pardo ML, Guirado V. Experiencias en la utilización de recursos informáticos elaborados por el profesor en las sedes universitarias municipales. CD Evento Provincial de Pedagogía 2009, Ciego de Ávila. [documento no publicado]

Jiménez Pardo ML, Guirado V, González MC. Propuesta metodológica para utilizar el software educativo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Agentes Biológicos. MediCiego [Internet]. 2009 [citado 13 Mar 2013]; 15(1):38-42. Disponible en: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=LILACS&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=532358&indexSearch=ID

Rodríguez González D, Zuazo Silva JL, Macola Olano S. Aprendizaje y consolidación de la asignatura de microbiología y parasitología médica en la carrera de Medicina. Rev Habanera Cienc Méd [Internet]. 2010 [citado 12 Ene 2013]; 9(1):99-106. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-519X2010000100014&script=sci_arttext

De Armas Ramírez N, Loremes González J, Perdomo Vázquez JM. Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación. La Habana: Universidad Pedagógica “Felix Varela”; 2003.

Boude Figueredo O, Medina RivillaII A, 2011. Desarrollo de competencias a través de un ambiente de aprendizaje mediado por TIC en educación superior. Educación Médica Superior. 2011;25(3):301-311

Pérez L, Merino Cajide R, Bello Fernández Z, Serrano Barrera O. Sistema de núcleos conceptuales de la asignatura Agentes Biológicos de la carrera de Medicina. Educ Méd Sup [Internet]. 2008 [citado13 Mar 2013]; 22(2): [aprox. 6 pantallas]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol22_2_08/ems03208.htm

Alcalde Pérez JC, Tura Montelongo T, Acosta Nuñez,et al. La disciplina agentes biológicos en el proyecto policlínico universitario, una aproximación evaluativa. Rev Cienc Méd [Internet]. 2007 [citado 12 Ene 2013]; 11(2): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://publicaciones.pri.sld.cu/rev-fcm/rev-fcm11-2.1/rev-fcm11-21-22.htm

Etcheverry MG, Nesci AV. Impacto de la perspectiva histórica en la enseñanza de la Microbiología. Rev Iberoam Educ [Internet]. 2009 [citado 13 Mar 2013] [aprox. 6 pantallas]. Disponible en: http://www.rieoei.org/experiencias126.htm

Published

2013-12-19

How to Cite

1.
Jiménez Pardo ML, Velázquez González OL, Otero Jiménez R. Application of computer ma terials in the teaching learning process of the Microbiology and M edical P arasitology subject. Mediciego [Internet]. 2013 Dec. 19 [cited 2025 Dec. 7];19. Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/291

Issue

Section

Original article