Characterization of the pedagogical preparation of Morphophisiology I professors

Authors

  • Marisela del Carmen Lara Villa
  • Berta Jiménez Suárez
  • Alejandro González Fernández

Abstract

It was carried out an investigation with the purpose of characterizing the pedagogical preparation of Morphophisiology I professors of the Medical career in five municipalities of Ciego de Avila´s province. The sample was constituted by the 100% of professors who taught the subject, to whom was carried out a survey with closed and mixed questions. Besides it was carried out a survey to five experts with
teaching experience in Morphophisiology subjects. There were checked documents and bibliographies which allowed to delimit the scientific problem, to justify the study and to support it theoretically; the methodological design was structured based on the triangulation of theoretical, empirical methods and statistical procedures which allowed to obtain the necessary information about the characterization of the pedagogical preparation of Morphophisiology I professors, who received pedagogical preparation in postgraduate courses, diploma program and during the activities of methodological preparation. The greater difficulties were found in the application of the teaching methods as didactic category and there were needed to apply more the pedagogical knowledge in the teaching organizational form of workshop class. The deficiency of computers, little available time for personal development due to excessive patient load and the lack of connectivity were among the factors that made their preparation more difficult.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisela del Carmen Lara Villa

Especialista de 1er Grado en Histología. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Profesora asistente.

Berta Jiménez Suárez

Especialista de 1er Grado en Medicina General Integral. Profesora  Instructora.

Alejandro González Fernández

Especialista de 1er Grado en Anatomía Humana. Profesor Asistente.

References

Rojo N. Pertinencia social de los programas académicos de perfil gerencial en el sector salud. Educ Med Sup. 1999; 13(1):70-9.

Cuba. Ministerio de Salud Pública. Comisión Nacional de la carrera de Medicina. Informe ejecutivo: resultados del Perfeccionamiento Curricular. La Habana: MINSAP; 2010.

de León Castillo Mercedes del Carmen. Acercamiento histórico al proceso de enseñanza aprendizaje en las Ciencias Médicas. Educ Med Sup [Internet]. 2012 [citado 7 Jun 2012]; 26(2): 326-335. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-

Rivera Michelena N. Proceso enseñanza aprendizaje: Lecturas seleccionadas. Material de estudio de la Maestría de Educación Médica. La Habana: La Habana: 2008.

Colectivo de autores. Programa de la disciplina de Morfofisiología. Plan de estudios D. La Habana: MINSAP; 2010.

Prieto MG, Ernand FR. Superación pedagógica del grupo básico de trabajo en la atención primaria de salud: una reflexión sociofilosófica. Educ Med Sup [Internet]. 1998; 12(1):13-20.

Abad J. Guía metodológica para el desarrollo del encuentro docente en su momento orientador. Nuevo Programa de Formación de Médicos Latinoamericanos. Policlínico Facultad “Félix Edén Aguada”. Cienfuegos, Cuba [tesis]. Caracas: PFMIC; 2007.

Rodríguez Milera JD, Pernas Gómez M, Montano Luna JA, Lima Sarmiento L, Díaz Molleda M, Pérez Esquivel G. Valoración de las actividades de orientación de contenido de la disciplina Morfofisiología Humana. Ed Med Sup [Internet]. 2012 [citado 25 May 2012]; 26(2): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/issue/view/2

Puga A, Madiedo M. Consideraciones sobre la clase taller en la formación del profesional en Ciencias Médicas. Educ Med Sup [Internet]. 2007 [citado 25 May 2012]; 21(3): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864

Peña J, Morales X, Cabrera C, Anoceto O. Preparación metodológica de los docentes de Morfofisiología Humana en Sancti Spíritus. Gac Méd Espirit [Internet]. 2011 [citado 12 Mar 2009]; 13(1): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/gme/pub/vol.13.%281%29_10/p10.html

González PM. Evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. La Habana: CEPES UH; 2000.

Salas Perea RS. La evaluación en la educación superior contemporánea. La Paz: UMSA; 1998.

Vidal Ledo M, del Pozo Cruz CR. Medios de enseñanza. Educ Med Sup [Internet]. 2006 [citado 10 Oct 2010]; 20(1): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol20_1_06/ems09106.htm

Published

2013-12-19

How to Cite

1.
Lara Villa M del C, Jiménez Suárez B, González Fernández A. Characterization of the pedagogical preparation of Morphophisiology I professors. Mediciego [Internet]. 2013 Dec. 19 [cited 2024 Nov. 23];19(2). Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/214

Issue

Section

Medical education

Most read articles by the same author(s)