Impact of new technologies on the work skills of nursing Baccalaureate infront of the severe and terminal adult patient

Authors

  • Juleiky García Beracierto
  • Lázaro Luis Rodríguez López
  • Anaid Y. González López

Abstract

The implementation of new technologies to be used by nurses in their daily actions with serious and terminal patient served as introduction to this article, which aims is to assess the impacts of the introduction of new technologies in the performance of professional nursing through focus of labor skills with serious and terminal adult patient in Ciego de Ávila. The theoretical method for literature review was used, searching the main studies in English and Spanish covering the period 2005-2012; opinions with subject specialists in Cuba were exchanged and further documents were reviewed and articles held by authors. The main results show that values education should go as well and interwoven with scientific development because although new technologies humanize nursing work with serious and terminal adult patient, this professional lost in their daily actions , relationships, bonding and does not satisfy the spiritual needs of this type of patient. Among the conclutions it was noted that work skills play an important role as an integral component of nursing professionals because they ensure the efficient and responsible performance encouraging possibilities in improving services.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juleiky García Beracierto

Licenciado en Enfermería. Diplomado de Cuidados Intensivos y Emergencias Médicas. Diplomado en Cuidados Intensivos y Emergencias Médicas en Pacientes Adultos y Pediátricos. Máster en Urgencias Médicas. Profesor Principal.

Lázaro Luis Rodríguez López

Licenciado en Inglés. Profesor Asistente.

Anaid Y. González López

Licenciado en Enfermería. Especialista de 1er Grado en Cuidados Intensivos y Emergencias Médicas. Diplomado en Cuidados Intensivos y Emergencias Médicas en pacientes adultos y  Pediátricos. Máster en Urgencias Médicas. Profesor Instructor.

References

Ancheta Niebla E. Historia de la enfermería en Cuba. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas; 2003.

Guedes V. Las competencias en las organizaciones del siglo XXI. En: Guedes V. El conocimiento y las competencias en las organizaciones del Siglo XXI. Caracas: Epsilon; 2000. P. 87-104.

González J, Wagenaar R, editores. Tuning educational structure in Europe. Informe final fase 1. Bilbao: Universidad Deusto; 2003.

Cuba. Ministerio de Salud Pública. Centro Nacional de Perfeccionamiento Médico. Informe de los principales resultados de los exámenes aplicados a profesionales 1997-2000. La Habana: MINSAP; 2001.

Torres Esperón JM, Urbina Laza O. Perfiles profesionales, funciones y competencias del personal de enfermería en Cuba. Educ Méd Sup [Internet]. 2006 [citado 15 Abr 2012]; 20(1): [aprox. 5 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412006000100002&script=sci_arttext

Cuba. Ministerio de Salud Pública. Resolución Ministerial 142/1996. Plan de acción para incrementar la calidad de los recursos humanos en el Sistema Nacional de Salud. Ciudad de la Habana: MINSAP; 1996.

Berlinguer G. Questoes de vida: ética, ciencia, saúde. Sao Paulo: APCE/Hucitec/CEBES; 1991.

Climent Bonilla JB. Reflexiones sobre la educación basada en competencias. Rev Complutense Educ [Internet]. 2010 [citado 12 Ago 2012]; 21(1): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/16060

Marriner-Tomey A, Alligood MR. Modelos y teorías en enfermería. Harcourt [Internet]. 2007 [citado 12 agosto 2012]; [aprox. 16 p.]. Disponible en: http://www.plataforma.uchile.cl/fg/contenido/reforma/doc/La%20ense%F1anza%20basada%20en%20Competencias%20en%20Ed%20SUp.doc

Fernández Polcuch E. La medición del impacto social de la ciencia y la tecnología. RICYT. Temas actuales de indicadores de ciencia y tecnología en América Latina [Internet]. 2001 [citado 12 Ago 2010] [aprox. 15 pantallas.]. Disponible en: http://www.unesco.cl/medios/biblioteca/documentos/La medición del impacto social de la ciencia y la tecnologia.pdf

Infante Contreras MV. Develando los Valores, los objetivos vitales y las actitudes hacia su formación profesional y personal de los estudiantes de Enfermería de una Universidad Pública de Lima – Perú [Internet]. 2011 [citado 15 Sep 2012] [aprox. 264 pantallas]. Disponible en: http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/cybertesis/2936/1/infante_cm.pdf

Asch DA. The role of critical nurses in euthanasia and assisted suicide. New Engl J Med [Internet]. 1996 [citado 15 Sep 2012]; 334(21): 1374-1379. Disponible en: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199605233342106

Torres Esperón JM. Reflexiones sobre funciones del personal de enfermería. Rev Cubana Salud Públ [Internet]. 2004 [citado 12 Sep 2012]; 30(4): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-34662004000400009&script=sci_arttext

Zubizarreta Estévez MM, Fernández Vergel C, Sánchez Rodríguez N. La educación avanzada en enfermería. Realidad y desafíos. Rev Cubana Educ Méd Sup [Internet]. 2000 [citado 12 Sep 2012]; 14(3):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412000000300004&script=sci_arttext

Cejas Yanes RE. Modelo cubano para la formación por competencias laborales: Una primera aproximación. OIT [Internet]. 2006 [citado 15 Feb 2012]; [aprox. 17 pantallas]. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos14 modelo-cubano/modelo-cubano.shtml

Develando los Valores, los objetivos vitales y las actitudes hacia su formación profesional y personal de los estudiantes de Enfermería de una Universidad Pública de Lima - Perú

Published

2014-12-19

How to Cite

1.
García Beracierto J, Rodríguez López LL, González López AY. Impact of new technologies on the work skills of nursing Baccalaureate infront of the severe and terminal adult patient. Mediciego [Internet]. 2014 Dec. 19 [cited 2024 Jul. 3];20(1). Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/131

Issue

Section

Review article

Most read articles by the same author(s)