Intervención educativa para elevar los conocimientos sobre asma bronquial en familiares de niños asmáticos. Policlínico Norte de Ciego de Ávila
Abstract
Se realizó un estudio experimental de intervención comunitaria con pre y postprueba en elPoliclínico Universitario Área Norte de Ciego de Ávila, de Enero de 2007 a Enero de 2008 con
el objetivo de determinar la utilidad de una intervención educativa para elevar el nivel de
conocimientos sobre asma bronquial en familiares o tutores de pacientes asmáticos en edad
pediátrica. Se obtuvo una muestra significativa por muestreo aleatorio simple, la cual se dividió
en un grupo control y un grupo experimental. Se aplicó un cuestionario a las madres o tutores
de los niños en ambos grupos, se diseñó un programa de intervención educativa que se impartió
al grupo experimental, se aplicó el cuestionario a ambos grupos con un intervalo de 6 meses. Se
concluye que en el grupo experimental mejoraron los conocimientos de manera significativa, se
demostró además la utilidad de este programa de intervención para elevar los conocimientos
sobre asma bronquial en la familia de los niños asmáticos, en la Atención Primaria de Salud
Downloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms of the License CC Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
The journal is not responsible for the opinions and concepts expressed in the works, which are the exclusive responsibility of the authors. The Editor, with the assistance of the Editorial Committee, reserves the right to suggest or request advisable or necessary modifications. Original scientific works are accepted for publication, as are the results of research of interest that have not been published or sent to another journal for the same purpose.
The mention of trademarks of specific equipment, instruments or materials is for identification purposes, and there is no promotional commitment in relation to them, neither by the authors nor by the editor.