Characteristics of tuberculosis teaching-learning in the medical degree program in Cuba
Keywords:
learning, medical education, tuberculosis, undergraduate medical educationAbstract
Introduction: The training of Cuban physicians faces a changing healthcare context with the re-emergence of diseases, including tuberculosis. This condition influences the design of the teaching-learning process in the medical curriculum.
Objective: To characterize the curricular design current state of the teaching-learning process of tuberculosis in the medical degree program.
Methods: A pedagogical study was carried out at the Faculty of Medical Sciences of Ciego de Ávila. A documentary analysis was performed on the *Plan E* and 670 final theoretical exams, along with other evaluation instruments (a survey and a pedagogical test administered to 48 interns, and a survey given to 8 professors). Ethical principles were followed.
Results: The curricular design revealed that tuberculosis content begins to be systematically taught in the first semester through the General Medicine discipline, the main integrating subject, and progressively connects with content from the Medical Psychology, Medical Pharmacology, and Research disciplines.
Conclusions: Although the curricular design systematically integrates tuberculosis content through the core discipline and connects it with other professional disciplines, the current dynamics reveal insufficient student preparedness for early diagnosis, timely treatment, and follow-up of patients and their contacts
Downloads
References
1. Pérez-Pino M, Enrique-Clavero JO, Carbó-Ayala JE, Gónzález-Falcón M. La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 [citado 29 Oct 2024];9(3):263-83. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v9n3/edu17317.pdf
2. Organización Panamericana de la Salud. Enseñanza de la tuberculosis en las facultades de salud. Informe final. Cartagena (Colombia): Informe de una consulta de expertos; 2004 Octubre.
3. Díaz Canel-Bermúdez M. Gestión de gobierno basada en ciencia e innovación: avances y desafíos. Conferencia inaugural del Congreso de Educación Superior Universidad 2022; Feb 7-11; La Habana; 2022.
4. Díaz-Contino CG, Culcay-Delgado J, Gómez-García F, García-Coello A. Diseño curricular en educación médica: Experiencia de la Universidad de San Gregorio de Portoviejo. Rev San Greg [Internet]. 2024 [citado 29 Oct 2024];1(59):124-133. Disponible en: https://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/2538/1707
5. González-Ochoa E, González-Díaz A, Arma-Pérez L, Llanes-Cordero MJ, Marrero-Figueroa A, Suárez-Álvarez L, et al. Tendencia de la incidencia de la Tuberculosis en Cuba: lecciones aprendidas en 1991- 1994 y su transcendencia en 2004- 2012. Rev Cub Med Trop [Internet]. 2015 [citado 29 Oct 2024];67(1):122-38. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/mtr/v67n1/mtr12115.pdf
6. Marrero-Figueroa A. Veinte años después de la declaración de la tuberculosis por la OMS, como una emergencia de salud pública mundial. Rev Cubana Hig Epidemiol [Internet] 2014 Abr citado 29 Oct 2024];52(1):1-3. Disponible en: https://revepidemiologia.sld.cu/index.php/hie/article/download/354/304
7. Ministerio de salud pública (Cuba). Dirección de registros médicos y estadísticas de salud. Anuario estadístico de salud 2020 [Internet]. La Habana: MINSAP; 2021 [citado 12 Ene 2023]. Disponible en: https://salud.msp.gob.cu/wp-content/Anuario/Anuario-2020.pdf
8. Ministerio de salud pública (Cuba). Dirección de registros médicos y estadísticas de salud. Anuario estadístico de salud 2021. La Habana: Ministerio de Salud Pública; 2022. Disponible en: https://files.sld.cu/dne/files/2022/1o/Anuario-Estadistico-de-Salud-2021-Ed-2022.pdf
9. Ministerio de Salud Pública (Cuba). Plan de Estudio E para la carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2019.
10. Díaz-García Y. Sistema de asignaturas electivo-optativas para la enseñanza-aprendizaje de la tuberculosis en la carrera de medicina. [Tesis]. Ciego de Ávila: Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila; 2023 [citado 20 Mar 2020]. Disponible en: https://repotesis.cav.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=1614&ReturnText=Search+Results&ReturnTo=index.php%3FP%3DAdvancedSearch%26Q%3DY%26FK%3Dyanet%2Bd%25C3%25ADaz%2Bgarc%25C3%25ADa%26SR%3D0%26ST%3DQuick
11. Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Ratificada en la 75th WMA General Assembly, Helsinki, Finland, october 2024 [Internet]. Helsinki: 18ª Asamblea Mundial; 1964 [citado 29 Oct 2024]. Disponible en: https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki/
12. Ministerio de Salud Pública (Cuba). Programa de la asignatura Medicina interna. Emitido por Comisión Nacional de Carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2021.
13. Ministerio de Salud Pública (Cuba). Programa de la asignatura Medicina General Integral. Emitido por Comisión Nacional de Carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2021.
14. Ministerio de Salud Pública (Cuba). Programa de la disciplina Farmacología. Emitido por Comisión Nacional de Carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2021.
15. Montes-Tello SA, Moreno-Turriago MS, Tello-Cajiao ME, Serrano-Tejada LM, Rodas-Morales ÁJ, García-Goez JF. Conocimientos, prácticas y actitudes del manejo programático de la tuberculosis en estudiantes de medicina de Colombia. Enf Global [Internet]. 2023 [citado 29 Oct 2024];22(3):454-78. Disponible en: https://revistas.um.es/eglobal/article/view/554191/343871
16. Caravantes-Armas RA, Cruz-Chang LM. Actitud, conocimiento y práctica preventiva de la tuberculosis en estudiantes de medicina. Rev Fac Med [Internet] 2024 [citado 29 Oct 2024];2(1):20-34. Disponible en: https://revista-medicina.ufm.edu/index.php/revista/article/view/117/184
17. Silva-Velasco E, López-Aballe M, Odou-Cobian JR. Procedimientos didácticos y organizativos para la formación clínica de los estudiantes de Medicina. Luz [Internet]. 2023 [citado 29 Oct 2024];22(1):4-14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/luz/v22n1/1814-151X-luz-22-01-4.pdf
18. Santana-Pérez JL, García-Pérez RP, Armas-Crespo M, Concepción-Cuétara PM, Álvarez-Sintes R, Rodríguez-Luis Y. Características de la enseñanza-aprendizaje del método clínico en las asignaturas de perfil clínico-quirúrgico de la carrera de Medicina. MediCiego [Internet]. 2023 [citado 22 Mar 2023];29:e3649. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/3649/3955
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yanet Díaz García, Reinaldo Pablo García Pérez, Lina Martha Pérez Espinosa, Joyce Guevara Casas, Daimí Cabrera Viladons, Anny Viera Díaz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal accept the following terms of the License CC Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
The journal is not responsible for the opinions and concepts expressed in the works, which are the exclusive responsibility of the authors. The Editor, with the assistance of the Editorial Committee, reserves the right to suggest or request advisable or necessary modifications. Original scientific works are accepted for publication, as are the results of research of interest that have not been published or sent to another journal for the same purpose.
The mention of trademarks of specific equipment, instruments or materials is for identification purposes, and there is no promotional commitment in relation to them, neither by the authors nor by the editor.

















