The methodologist professional overcoming of medical career from the theory of curricular design
Abstract
The methodologist preparation of medical careers for the achievement of the methodologicaleducational function constitutes one of the main goals to attain from the professional overcoming. Nevertheless, from the pedagogical practice, the observation and the professional experience of the researcher have ascertained that it lacks coherent actions of upgrading to guide the methodologist preparation. In such sense, by means of analysis-synthesis, historical-logical and inductive-deductive methods, the article bases from the theory of the curricular design the professional development program to the improvement of the methodologist preparation in the higher medical education in Ciego de Ávila province.
Downloads
References
Álvarez de Zayas C, Fuentes González H. El postgrado. Cuarto nivel de Educación. [documento no publicado]. 57 h.
Álvarez de Zayas RM. El diseño curricular en la escuela y análisis esencial del proceso curricular. En: Álvarez de Zayas RM. El diseño curricular. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2000. p. 35-65.
Álvarez de Zayas RM. Curso de teoría y diseño curricular. Ciego de Ávila: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Manuel Ascunce Domenech”; 2013. [Material no publicado, en formato digital].
Cuba. Ministerio de Educación Superior. Dirección de Educación de Postgrado. Resolución 132. Reglamento de la educación de postgrado. La Habana: Pueblo y Educación; 2004.
Addine Fernández F, Recarey Fernández SC, González Soca AM. Principio para la dirección del proceso. En: Compendio de Pedagogía. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2002. p. 80-101.
Pla López R. El diseño curricular. La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño; 2005. [Material no publicado, en formato digital].
Ortiz A. ¿Cómo diseñar el programa de asignatura y de grado? La elaboración del plan de estudios y del plan de clases [Internet]. 2005 [citado 19 Febr 2013] [aprox. 10 pantallas]. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos26/programa-clases/programa-clases.shtml
Pla López R. Concepción didáctica integradora del proceso de enseñanza aprendizaje. Ciego de Ávila: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Manuel Ascunce Domenech”; 2000. [Material no publicado, en formato digital].
Álvarez de Zayas RM. Hacia un currículum integral y contextualizado. La Habana: Editorial Académica; 1997.
Ruiz Aguilera A. Teoría y práctica curricular.[Internet] La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2009 [citado 12 Abr 2013]. Disponible en: http://unefacurriculo.blogspot.com/2009/04/teoria-y-practica-curricular.html
Clau T. Teoría y diseño curricular desde el enfoque histórico cultural [Internet]. 2011 [citado 10 Jul 2013] [aprox. 5 pantallas]. Disponible en: http://www.buenastareas.com/ensayos/Teoria-y-Dise%C3%B1o-Curricular-Desde-El/2028325.html
Vigotsky LS. Pensamiento y lenguaje. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1982.
Acosta Navarro ME. Tendencias pedagógicas contemporáneas. La pedagogía tradicional y el enfoque histórico-cultural. Análisis comparativo [Internet]. 2005 [citado 15 Jul 2013]; 42(1):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0034-75072005000100009&script=sci_arttext
Romana H. ¿Transversalidad en el currículo de educación profesional? ¿Un currículo para la formación de valores? [Internet]. 2006 [citado 12 Dic 2013] [aprox. 4 pantallas]. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos18/transversalidad-educacion/transversalidad-educacion.shtml#transv
González Rey F. Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1995.
López Ruiz MI. Diseño curricular por competencias en educación superior [Internet]. 2011 [citado 17 May 2013]. Disponible en: http://www.slideshare.net/margaysabel/diseo-curricular-por-competencias-en-educacion-supeior
Fuentes González H. Diseño curricular cubano. Santiago de Cuba: Universidad Pedagógica “Manuel F. Gran”; 1997.
Corral Ruso R. Validación del curriculum en la Educación Superior. Precisiones, complejidades, dificultades. Educ Med Sup. 1993; 13: 3-9.
Añorga Morales J, Valcárcel Izquierdo N. Aproximaciones metodológicas al diseño curricular de la educación avanzada [Internet]. 2004 [citado 24 Abr 2013] [aprox. 1 pantalla]. Disponible en: http://www.iiicab.org.bo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
MediCiego does not apply publication charges. The journal is available in open access without restrictions, in compliance with the international policy on open access to information for the exchange of global knowledge.
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work. MediCiego is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license (CC BY-NC 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES), so it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the original work for commercial or lucrative purposes.
Authors must sign a copyright agreement through an affidavit of authorship and originality, before publishing.
The authors authorize the publication of their writings; they retain the copyright, and assign to the journal all the rights protected by the Copyright Law that governs Cuba, and implies the edition to disseminate the work.
Likewise, they may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the recognition of having been first published in this journal.
Declaration of authorship: download here the Affidavit