Characteristics of the teaching-learning of the clinical method in the clinical-surgical profile subjects of the Medicine career

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12510459

Keywords:

clinical pathways, diagnostic techniques and procedures, medical education undergraduate medical education

Abstract

Introduction: it is necessary to prepare the medical student in the correct application of the clinical method in patients with possible surgical disease.

Objective: to characterize some elements of the curricular design and the current state of the dynamics of the teaching-learning process of the clinical method in the clinical-surgical profile subjects of the Medicine career.

Methods: a pedagogical research was carried out at the Faculty of Medical Sciences of Ciego de Ávila in the 2020-2021 academic year. A documentary analysis was carried out on the E study plan and evaluative instruments were applied (survey and observation of education at work to 126 inmates, randomly selected, and a survey to the 25 teachers). Methodological triangulation was applied. Ethical principles were met.

Results: from the design, the significance of the clinical method was identified in the professional model and in the subject programs of the main integrating discipline, with close complementary links with other subjects of the disciplines of the profession and with this, it acquires the condition of vertical training axis. The greatest uniqueness of the content was in the fourth and fifth year subjects. However, methodological insufficiencies are evident in the guidelines for teachers. From the dynamics, the students showed difficulties in their preparation and in the application of the clinical method.

Conclusions: although from the design the importance of the clinical method in the professional model and its condition as a vertical training axis was identified, from the dynamics the students showed insufficient preparation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Luis Santana Pérez, Hospital General Provincial Docente “Dr. Antonio Luaces Iraola”. Ciego de Ávila.

Máster en Educación Superior. Especialista de Primer Grado en Urología. Profesor Auxiliar. Hospital General Provincial Docente “Dr. Antonio Luaces Iraola”. Ciego de Ávila.

Reinaldo Pablo García Pérez, Facultad de Ciencias Médicas “Dr. José Assef Yara”. Ciego de Ávila.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Máster en Educación Médica. Especialista de Primer y Segundo Grados en Medicina General Integral. Profesor Titular. Investigador Titular. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. José Assef Yara”. Ciego de Ávila.

Miguel Armas Crespo, Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila.

Doctor en Ciencias de la Educación. Licenciado en Filosofía. Profesor Titular. Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila.

Pedro Manuel Concepción Cuétara, Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciado en Educación Primaria. Profesor Titular. Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila.

Roberto Álvarez Sintes, Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Salvador Allende”. La Habana.

Doctor en Ciencias de la Salud. Máster en Longevidad Satisfactoria y en Atención Integral al Niño. Especialista de Primer y Segundo Grados en Medicina General Integral. Profesor Auxiliar. Investigador Auxiliar. Asesor de la Dirección de Docencia del Ministerio de Salud Pública. La Habana, Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Salvador Allende”. La Habana.

Yaymi Rodríguez Luis, Hospital General Provincial Docente “Dr. Antonio Luaces Iraola”. Ciego de Ávila.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Profesor Instructor. Hospital General Provincial Docente “Dr. Antonio Luaces Iraola”. Ciego de Ávila.

References

Arredondo-Bruce A. La actualización del método clínico. Rev Cubana Med [Internet]. 2019 [citado 28 Ago 2023]:58(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/med/v58n1/1561-302X-med-58-01-e977.pdf

Fernández-León Y, Portilla-Pérez RM, Valdés-García AJ, del Rosario-Marrero OC, Montalvo-Herrera AB, García-RialI IM. El desempeño en la aplicación del método clínico, por estudiantes de sexto año de la carrera de Medicina. Rev Méd Electrón [Internet]. 2018 [citado 28 Ago 2023];40(3):627-37. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v40n3/rme050318.pdf

Garcete LD, Calderoli FE, Colman A, Rodas JH. La percepción de auxiliares de la enseñanza y estudiantes del ciclo clínico de la carrera de medicina de la FCM-UNA, sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje del método clínico. An. Fac. Cienc. Méd [Internet]. 2020 [citado 28 Ago 2023];53(3):81-94. Disponible en: http://scielo.iics.una.py/pdf/anales/v53n3/1816-8949-anales-53-03-81.pdf

Losada-Guerra JL, Hernández-Navarro EV, Salvat-Quesada M, Losada-Hernández JO. Una reflexión necesaria sobre la habilidad solucionar problemas clínicos. MEDISAN [Internet]. 2018 [citado 28 Ago 2023];22(1):78-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192018000100011&script=sci_arttext&tlng=pt

Ilizástigui-Dupuy F. El método clínico: muerte y resurrección. Educ Med Super [Internet]. 2020 [citado 28 Ago 2023];14(2):109-17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S086421412000000200001&script=sciarttext

Núñez-Zevallos GE. Valoración de la importancia del método clínico en la toma de decisiones en docentes, egresados y estudiantes de medicina de la Universidad Católica de Santa María [Internet]. Arequipa: Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú; 2019 [citado 28 Ago 2023]. Disponible en: http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/9148/EDDnuzege.pdf?sequence=1

Díaz Velis-Martínez E, Ramos-Ramírez R. Reflexiones orientadoras sobre la Didáctica Especial en las asignaturas clínicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 28 Ago 2023];5(1):30-46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v5n1/edu06113.pdf

Santana-Pérez JL, García-Pérez RP, Álvarez-Sintes R. Ante el desafío tecnológico, defensa de la enseñanza del método clínico por asignaturas clínico-quirúrgicas. Educ Méd Sup [Internet]. 2023 [citado 19 Jun 2023];37(2):e3919. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/download/3919/1514

Ministerio de Educación Superior (Cuba). Plan de estudio E de la carrera Medicina. Informe ejecutivo. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2019.

Ministerio de Salud Pública (Cuba). Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Plan de Estudio D para la carrera de Medicina. La Habana: MES; 2016.

Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM -Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos [Internet] Brasil: 64ª Asamblea General, Asociación Médica Mundial; 2013 [citado 22 Mar 2023]. Disponible en: http://www.anmat.gov.ar/comunicados/HELSINSKI_2013.pdf

Álvarez-Sintes R. Método clínico en Atención Primaria de Salud, determinantes sociales y prevención cuaternaria. Rev haban cienc méd [Internet]. 2019 [citado 20 Ene 2020];18(5):693-96. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-519X2019000500693&script=sci_arttext&tlng=en

Corona-Martínez LA. El método clínico en el libro Roca Goderich. Temas de Medicina Interna. Rev Cubana med [Internet]. 2018 [citado 20 Ene 2020];57(1):61-5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0034-75232018000100009&script=sci_arttext&tlng=pt

Oliveira-da Cruz A, Greyce-Souza de Oliveira J. Ética y bioética en la telemedicina en la atención primaria de salud. Rev. Bioét [Internet]. 2021 [citado 20 Ene 2020];29(4):843-53. Disponible en: https://www.scielo.br/j/bioet/a/GPkKhJtdMHzW9pjbsYWbKMb/?format=pdf&lang=es

Gutiérrez-Vera D, Rodríguez-Díaz C, Suárez-Cabrera A, Martínez-Bernardo R, Quevedo-Girón A, Tojo-Ortiz M. La ética con un enfoque desde la informatización de los Sistemas de Información en Salud. RCTS [Internet]. 2021 [citado 20 Ene 2020];12(1):22-30. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/download/2172/1426

Silva-Velasco E. López-Aballe M, Odou-Cobian JR. Procedimientos didácticos y organizativos para la formación clínica de los estudiantes de Medicina. Luz [Internet]. 2023 [citado 20 Ene 2020];22(1),4-14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/luz/v22n1/1814-151X-luz-22-01-4.pdf

Vicedo-Tomey A, Miralles-Aguilera E. Sobre la naturaleza del conocimiento médico y su enseñanza (Parte I). Educ Med Super [Internet]. 2022 [citado 20 Ene 2023];36(1):e3294. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v36n1/1561-2902-ems-36-01-e3294.pdf

Pinilla-González RO, Pinilla-Pérez ME. La tecnología como amenaza creciente a la relación médico-paciente y al método clínico. Rev Cubana Cir [Internet]. 2019 [citado 28 Ago 2023];58(4):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0034-74932019000400007&script=sci_arttext

Published

2023-10-02

How to Cite

1.
Santana Pérez JL, García Pérez RP, Armas Crespo M, Concepción Cuétara PM, Álvarez Sintes R, Rodríguez Luis Y. Characteristics of the teaching-learning of the clinical method in the clinical-surgical profile subjects of the Medicine career. Mediciego [Internet]. 2023 Oct. 2 [cited 2024 Nov. 23];29(1):e3649. Available from: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/3649

Issue

Section

Original article

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 > >>